Terug naar overzicht

Delirium, december 2019

tww december 2019
Door: Peter Hompe

Laatste nieuws

Als ik zie wat er, nog steeds, aan biernieuws, nieuwe bieren en ander bierontwikkelingen zijn, dan zie ik dus ook dat ik eigenlijk geen nieuwe ideeën hoef aan te dragen. Ik neem daarbij even aan dat iedereen van de club wel biernieuwtjes in z’n mailbox ontvangt, of een favoriete biersite volgt. Als nog niet iedereen zelf een brouwerij is begonnen of een virtuele bierbrouwer is geworden tenminste.

Man man man (de podcast) bijvoorbeeld, brengt samen met vandeStreek bier nu ook een eigen bier uit. Het bier heet Man Man Mango. Op uitnodiging van vandeStreek is het bier, samen met de luisteraars van de podcast, tot stand gekomen. De luisteraars mochten daarbij één ingrediënt laten toevoegen. Uit het stuk op biernet: ‘Na honderden reacties, van lavendel tot Vockingworst en van spaghetti tot pindakaas, kwam mango als winnaar uit de bus.’ Gelukkig maar, want Vockingworst mag dan lekker zijn en uit de streek Utrecht komen, maar om dat nou IN je bier te hebben… Ik zou zeggen, doe er dan een bordje met plakjes Vockingworst en wat mosterd of andere saus náást. Dat drinkt wat lekkerder weg, denk ik zo. Oh… en een bakje pinda’s en wat blokjes kaas met diezelfde mosterd. Lekker hoor.

Dus bladerend door de diverse media kom ik o.a. Swinkels weer tegen. In twee artikeltjes zelfs. In het eerste een verslag van een van de breng-je-familie-mee-naar-het-werk dagen en in het tweede wordt aangekondigd dat ze voormalig ‘krakersbierimporteur’ Bier&Co hebben overgenomen. Zo zie je maar dat Swinkels ook zonder Jan Reinier gewoon de ingeslagen weg van het overnemen en inkapselen van bedrijfjes en brouwerijen blijft volgen. Hartstikke goed man. Ze worden steeds groter. Dat gaat nog een aardige drukte worden op de toekomstige familiedagen.

Ik lees verder dat Gerard (daar heb je hem weer) bij Hertog Jan van zich blijft laten horen. Ook hij heeft nu het perfecte 0.0% biertje ontwikkeld, blijkbaar. Volgens het artikel op bierista.nl heeft Gerard hieraan jaren gewerkt. Zie je, je hoort een tijd niets van ze en dan ineens hebben zij ook een eigen alcoholvrij bier gemaakt. Toch geen kinnesinne. Uit het artikel: ‘De vraag vanuit bierdrinkers kwam steeds vaker waarom Hertog Jan niet met een 0.0 op de markt kwam. Voor ons staat smaak bovenaan, dus we hebben tijd nodig gehad om een smaakvol alcoholvrij bier te ontwikkelen.’ Ik heb hem nog niet geproefd, maar ga dat zeker nog doen.

Een ander heugelijk biernieuwtje van Hertog Jan dan nog. Ik lees op biernet: ‘Hertog Jan Grand Prestige Vatgerijpt 2018’ is gelanceerd. Deze serie speciaalbieren is op vat gerijpt en drie van de vier zijn geïnfuseerd met de specerijen vanille en jeneverbes of een VOC kruidenmengsel.’ En om dit goed aan te pakken hebben ‘de brouwers van Hertog Jan nauw samengewerkt met chef-kok Luc Kusters (1 Michelin ⭐), wijnsommelier Harold Hamersma en Bourbonkenner Anne Stokvis’. Kijk, dan pak je het goed aan. Als klap op de vuurpijl wordt er dan nog vermeld: ‘Voor deze Vatgerijpt-serie lieten de brouwers van Hertog Jan hun meest bijzondere bier, Grand Prestige, rijpen op Kentucky Straight Bourbon vaten van Amerikaans eikenhout. Kenmerkend voor Bourbon-whiskeyvaten is dat ze slechts één keer gebruikt zijn voor Bourbon’. Dus naast de smaak van vanille, jeneverbes of VOC kruidenmengsel (wat dát dan ook mag zijn), zou je ook de smaak van het bourbonvat moeten kunnen terugproeven. Als dat geen feest gaat zijn, dan weet ik het niet meer!

Dan lees ik verder nog over The King of Beers. U begrijpt het al, ook in Amerika weten ze van gekkigheid niet wat ze moeten verzinnen om een bier op te hemelen. En dan hebben we het natuurlijk over... Bud. En dan bedoel ik niet, vrij vertaald, ‘maar’, maar het bier Bud. Hoe kòm je op zo’n naam? Anyway. Ik loop een keer in een Albert Heijn en zie ineens Bud in sixpacks (of kwartkrat zoals Picnic deze hoeveelheid flesjes heeft genoemd) staan. Eerst dacht ik er totaal niet bij na, omdat ik dat in diverse Walmarts in Amerika ook al had gezien, totdat mijn 20+5 centstukjes vielen. Dat spul hóórt hier natuurlijk helemaal niet. Ik had vaag al gehoord/gezien dat ze naar Nederland zouden komen, via een ge-oliede reclamecampagne en dan staan ze er ineens. Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik het spul in Amerika ook eens in een Diner heb gedronken. Maar daar hadden ze er wat op gevonden om het spul enigszins drinkbaar te presenteren: je kreeg daar een dikwandig bokaalglas uit de diepvries waarin de Bud geserveerd werd. Dat was zo effectief dat de vloeistof (om dat nou bier te noemen…) in het glas licht bevroor. Dat maakte dat je er eigenlijk helemaal niets meer van proefde. Geweldig! Dus het kan. 

En let op hè, als je van voetballend Vitesse en Gelredome houdt… Daar vloeit vanaf zaterdag 23 november Bud uit de taps. Zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent!

Dan zie ik verder dat ook de oude grote commerciëlen in Nederland niet stilzitten. Grolsch bijvoorbeeld, komt met een nieuw bier: Finale. Van de bierista site dan weer: ‘De verschillende Spaanse druiven in dit bier geven een mooie fruitige smaak. Door het gebruik van champagnegist krijgt het bier het karakter van een wijn met een strakke en droge afdronk.’ Het idee is natuurlijk dat we niet meer met z’n allen champagne hoeven te drinken, klokslag 24.00 op de laatste (finale) dag van het jaar. Nee, we kunnen het jaar nu dus ook met bier uitluiden. Geweldig. Volgens mij is die champagne traditie en alleen daarom haalt iedereen het al in huis, maar eigenlijk is de kinderchampagne natuurlijk veel lekkerder. Alleen mist daar dan weer, logisch, de alcohol. Nou, misschien is die Finale dan wel een heel mooi alternatief. Kom maar op! Overigens exclusief bij Plus supermarkten te krijgen.

Weet je, er zijn tegenwoordig zoveel biernieuwssites en zóveel biernieuwtjes dat ik het zelf niet meer hoef te verzinnen. Even een greep uit het overige aanbod:

  • Er is een nieuwe bier-butlertool. Gewoon een app, die je leert hoe je eten met bier kunt combineren. Geen sommelier meer nodig!
  • In sommige hotels zijn nu biercocktails te krijgen.
  • Er is een bier-adventskalender uitgekomen. Elke dag een ander biertje. Briljant.
  • Biernet heeft een overzicht met 2306 biermerken, waarvan 1559 Nederlands. Wow.
  • Bier kan op steeds meer plaatsen en steeds later ook door koeriers gekoeld aangeleverd worden. Bier op: geen probleem meer.
  • Trump krijgt de schuld van een groot banenverlies in de biersector.
  • Te duur Jupiler bier levert een boete van de EU op.
  • Je krijgt (waarschijnlijk) geen sterkere botten van bier.
  • Export van bier iets gedaald in Nederland, import gestegen (Bud!).
  • Amateurbierbrouwers bouwen kleine privé-brouwerijtjes in tuinhuisjes in de tuin.
  • Bij Becks experimenteert men momenteel met bierflesjes zonder etiket. Gewoon direct op het flesje drukken!

Enz., enz. Er lijkt geen einde meer aan te komen. Proost met een Finale en op 2020. Dat het weer een bierig jaar mag worden!

Terug naar overzicht