Terug naar overzicht

Delirium, augustus 2017

tww augustus 2017
Door: Peter Hompe

Heineken

Sorry, maar het moet me nu toch echt van het hart… Kijk ik ben niet echt een fan van Heineken bier, dat weten jullie vast al en daarom volg ik niet zo wat Heineken zoal op de pilsmarkt uitspookt. Er gebeurt ongetwijfeld van alles bij dat concern en veel van de ontwikkelde dingen zien waarschijnlijk nooit het daglicht. Gelukkig maar en dat is nou juist het punt. Dat heeft een reden! Daarvan ziet men bij voorbaat al in dat het toch niets wordt. Maar toch… af en toe slipt er iets doorheen, waarvan ik me dan afvraag hoe ze dat in godsnaam hebben kunnen doen. Ik zal wat voorbeelden geven. En let op, ik ben niet over alles negatief!

Heineken Beertender

Wat inhoud betreft zit dit eigenlijk nog net goed. 4 Liter is een mooie hoeveelheid voor jezelf, of om eventueel één glaasje weg te geven. Aan de ander kant 4 liter Heineken??? Mooi detail: in de eerste instantie werd dit tapje ontwikkeld samen met Philips, echter Heineken wilde een gesloten systeem met alleen Heineken bieren terwijl Philips een meer ‘open systeem’ voor ogen had. Iets anders dan Heineken op die tap! Logisch, want wie wil er nou… zal Philips wel gedacht hebben en haakte af. Krupps nam het stokje over en zal wel hebben zoiets hebben gehad van ‘zolang het maar niet op onze markt komt en onze bieren tapt… prima!’

Uiteindelijk kon je Heineken, Brand, Wieckse Witte, Amstel en later zelfs nog even Murphy’s en Affligem in een 4 liter vaatje in je Beertender steken. Die laaste twee waren ook al snel weer verdwenen en in 2012 stopte Krupps met de productie. Daar zit je dan met je Beertender.

En trouwens… Beertender, tender beer of zo? Kijk… een BARtender tapt voor jou en brengt je bier naar je toe, maar een Beertender betekent dat je zelf de bartender wordt. Dus jij tapt en loopt met de pilsjes naar je vrienden. Nee, dat is het ook niet helemaal.

Groen glas

In het voorjaar van 2013 komen ze met de groene 30cl fles. Ik dacht toen nog ‘wat een dom idee’ vanwege het feit dat bruin glas het bier natuurlijk veel beter tegen licht beschermt en je dus bijvoorbeeld niet zo snel bedorven bier hebt als je het kratje in de tuin of op het balkon zet. Je kunt je natuurlijk afvragen wanneer Heineken bedorven is en of je dat wel proeft, maar goed. Uiteraard bleek later dat dit helemaal niet dom was, maar een briljante marketingtruc. Het was namelijk strategie! Kom ik later op terug.

En werd die fles nou goed ontvangen? Voor mij maakt het helemaal niet uit, maar je moet voor de gein maar eens kijken op https://www.biernet.nl/nieuws/heineken-lanceert-nieuwe-groene-retourfles en het commentaar lezen van Heinekendrinkers eronder. Als dit representatief is, blijven er niet veel Heinekendrinkers over.

Heineken Sub

In September 2014 introduceert Heineken de SUB als opvolger van de Beertender. Deze kan geladen worden met een TORP. Sub? Torp? Of die gasten snuiven ‘iets’ (snuifbier misschien?) en teveel ook, of ze hebben ergens een eigen methlab bij Heineken. In de Netflix serie ‘Breaking Bad’ zie je Gus Fring als eigenaar van de keten Los Pollos Hermanos fastfood restaurants en dus een prima distributieketen met daarnaast een wasserij als dekmantel voor het echte methlab. Dat zou bij Heineken ook zomaar kunnen worden ondergebracht. Dat moffel je wel ergens weg zonder op te vallen. Geur valt weg tegen hoplucht.

Ik neem aan dat ‘Sub’ refereert aan een Submarine (onderzeeër) en daarin kun je een Torp (torpedo of zo?) steken. Het zal toch hopelijk niet de bedoeling zijn om die Torp door je kamer heen te schieten? Misschien als-ie leeg is? Het apparaat wordt wederom gemaakt door Krupps en dit keer hebben ze Marc Newson ingehuurd voor het design. Die gast is dus voor Heineken zoiets als Jony Ive is voor Apple, denk ik. Hij heeft ook een JetPack ontworpen waar volgens mij ook een SUB in verwerkt is, zie http://marc-newson.com/body-jet/.

Die Torp dus, heeft een teleurstellende inhoud van maar 2 liter. Dat is echt een tapje voor jezelf alléén en dan moet je nog extra Torps in de koelkast hebben staan ook! Over de intro vond ik nog het volgende op http://www.heinekennederland.nl. ‘Met de introductie van THE SUB speelt HEINEKEN in op de behoefte van de bierliefhebber om ook thuis van perfect tapbier te genieten. THE SUB is de volgende generatie thuistap. Door de slimme koelingstechniek is het tapbier altijd vers en op de perfecte temperatuur van 2°C. THE SUB wordt “geladen” met THE TORP®, een compacte bierverpakking van twee liter die in elke koelkast past.’

Nou, die 2°C doet misschien nog wat goeds aan de smaak, maar er wordt ook gezegd door Bram Westenbrink, Marketing Directeur HEINEKEN Nederland: ‘Met de introductie van THE SUB brengt HEINEKEN de beste kwaliteit koud en vers tapbier naar de Nederlandse woonkamer. THE TORPS komen in verschillende biervarianten waarvan een aantal nog niet eerder in Nederland verkrijgbaar waren. We weten van de bierliefhebber dat hij een vers getapt biertje het lekkerst vindt en graag wil variëren en ontdekken. Zo kan je met THE SUB ook eens een tequilabier, abdijbier of ander internationaal of lokaal biertje proberen.’ Bier van Heineken®, Affligem, Desperados, Pelforth (FR), Birra Moretti Baffo d’Oro (IT), Wieckse Witte en Tiger Beer zijn meteen bij de lancering van THE SUB beschikbaar. Voor het einde van dit jaar (2014) komen ook Brand UP en Brand Weizen in THE TORP.

Hmmm, tenzij je de Sub ook in temperatuur kunt regelen, lijkt het me geen aanrader om bijvoorbeeld Affligem bij 2°C te gaan zitten drinken.

Heineken mini's

Dan komen ze in 2015 met mini's! Met wat??? Mini's!! Flesjes Heineken met een inhoud van een schamele 15cl per stuk! In groen glas nog wel. En ik vind de Jupiler 25cl flesjes al onder de maat! Met Mini’s blijf je helemaal lopen. Het wordt geïntroduceerd met de kreet ‘Je favoriete bier in een klein groen flesje, dat is de Heineken Mini. Even die snelle verfrissing, heerlijk koud tot de laatste druppel. Pak je Mini moment.’ Meer krijg je ook niet met deze flesjes, áls het al een moment duurt. Tot de laatste en enige druppel, denk ik dan.

Ik werd hiermee geconfronteerd toen ik een 8-pack kado kreeg van Marcel dit voorjaar. Om me te stangen ongetwijfeld. Jazeker… ik was mij 2 jaar lang compleet onbewust van dit product. ‘Ignorance is bliss’, zegt men wel en inderdaad, het klopt. Wat is dit nou weer voor een aanfluiting? En dan in een 8-pack om te delen met je vrienden of zo? Allemaal één slokje jongens! Niet te veel ineens hè. Man, zelfs als je het hele Mini 8-pack alléén drinkt, gesteld dat je van Heineken houdt, dan is dit toch helemaal net niks?? Een halfje pils dus. Nog niet eens een ‘normaal’ 6-pack!

Of wacht… het is bedoeld om te mixen. Ja… dat is het! Het zit al in net zo’n verpakking als Crodino en daarvan wordt je toch ook niet geacht om dat zó te drinken? Nee, een mix dus. Eén fles Ketel 1 met één 8-pack Mini’s. Dat zal misschien net een goede verhouding zijn. Maar wat een gedoe. Heb je net een slok op, moet je alweer het volgende glaasje uit die kartonnen verpakking peuteren.

Heineken extra vers

Eind november 2015 introduceren ze Heineken extra vers en ik schreef er al eerder over. Heineken introduceerde de groene fles natuurlijk niet voor niets. Ondertussen zijn ze met de distributie bezig gegaan om de flesjes gekoeld en wel af te kunnen leveren IN een koelkastje bij de supermarkt, om hetzelfde bier voor het dubbele te kunnen verkopen. Briljant! Wikkeltje eromheen om lichtinval tegen te gaan. Bottelen uit de gisttank (zo ongeveer) en snel en gekoeld vervoeren. Heineken extra vers. Hoe verzin je het?

Heineken 0.0

In 1988 werd Buckler alcoholvrij bier geïntroduceerd. Het feit dat je dat niet onder je eigen naam Heineken doet, zegt wellicht al iets over hoe zeker men was van het product. Daar kwam nog bij dat Bavaria zijn Malt op hetzelfde moment introduceerde en dat ‘Malt door het publiek lekkerder gevonden werd’ aldus de conclusie uit een studie van Heineken naar dit laatste bier. Het was definitief over voor Buckler toen Youp zich ermee bemoeid had. In 1995 werd Buckler van de Nederlandse markt verwijderd.

En dan komt Heineken nu met hun nieuwe poging ‘0.0’. Volgens eigen zeggen, hebben ze hier 2 jaar in het geheim aan gewerkt, maar ik vermoed dat het langer was. Veel langer. Ik kwam dit hmm… bier… voor het eerst tegen in een Engelse supermarkt en dacht toen nog dat het alleen in het buitenland geïntroduceerd was, maar later kwam ik van die kartonnetjes met drie blikjes als introductie tegen in onze plaatselijke supermarkt. Dus wat doe je dan? Ik had zoiets van ‘als Heineken nu een 0.0 bier durft uit te brengen onder hun eigen naam, moeten ze wel overtuigd zijn van de smaak’. Ik heb dus zo’n 3-pack meegenomen. Nog even tegenaan gehikt voordat ik het heb geproefd. Maar… daarna… het wonder is geschied. Voor mij althans. Jee… dit is het eerste alcoholvrije bier dat ik heb geproefd en lekker vind (voor een alcoholvrij bier dan, welteverstaan). Nee, serieus, ik ben serieus. Mogelijk zijn er nog lekkerder soorten, dat wordt bijvoorbeeld gezegd van Jever Fun, maar voor op dit moment kan ik rustig zeggen dat ik het lekker vind! Sjee, ik verras mezelf nog het meest, denk ik.

Mijn voorzichtige conclusie over Heineken is eigenlijk, dat het helemaal niet uitmaakt wát ze in hun flesjes stoppen. Daar bedoel ik mee dat ze het toch wel verkopen. En niet zo'n klein beetje ook! En dát komt omdat het altijd gepaard gaat met een geweldig marketing/reclame campagne. Want als Heineken ergens goed in is, is het marketing en reclames in het algemeen. Wie kent de kreet ‘biertje?’ nou niet? Of die reclame met die walk-in fridge met al die mooi uitgestalde gekoelde Heineken flesjes? Of die waar Heineken in samenwerking met NASA een klein cafeetje op Mars weet te planten en daar gewoon gaat wachten op buitenaards leven. Die zijn toch on-aards? En dat doen ze al heel lang. Ik zag al in de jaren '70 Engelse komische series waarin de karakters met een blikje Heineken bier rondliepen. Ze hebben inmiddels zelfs James Bond aan het Heineken bier gekregen. Niks ‘Martini, shaken, not stirred’. En dan vind ik echt knap! Die Heineken jongens staan daarmee op hetzelfde niveau van Apple: iedereen op TV en in films werken met Apple computers en blijken dus ook Heineken bier te drinken. Daar is Heineken inmiddels waanzinnig groot mee geworden. Derde brouwerij van de wereld! Dat wordt je niet zomaar. En dat is stiekem toch iets om trots op te zijn. Niet verder vertellen dat ik dat gezegd heb, hoor!

Peter

Terug naar overzicht