Terug naar overzicht

Delirium, mei 2018

tww mei 2018
Door: Peter Hompe

Tijdnood

Je wilt niet weten wat zich in je huis verzamelt in, zeg, 30 jaar. Dat is niet bewust verzameld met als doel om juist al die spullen te verzamelen, maar zoiets gebeurt gewoon. Als je 30 jaar geleden iets leuk en interessant vond, bewaarde je daar ongetwijfeld ‘harde bewijzen’ van. Dat kunnen boeken zijn over een onderwerp dat je toen interesseerde, of computers, uit die tijd dan (Commodore 64 of ZX-Spectrum), of fietsen of wat dan ook. Hoeveel mensen hebben geen boekenkasten vol staan met leesboeken, leerboeken, hobbyboeken, opzoekboeken, enz., enz… En dan nu de vraag: gebruik je dat ook nog allemaal? Weet je nog ongeveer welke boeken je hebt? Heb je ze allemaal gelezen of wel eens gebruikt als naslagwerk? Kortom, is dit nog wel de moeite waard om te bewaren.

Wij dus ook. En omdat wij geen kinderen maar wel een heel huis tot onze beschikking hebben, kom je om in de ruimte. Althans… toen. Ook nu kom je nog wel eens thuis met iets wat je beslist nog een tijdje tot je beschikking wilt hebben, maar waar je niet meteen emplooi voor hebt. Dat moet je dus even ‘kwijt” (niet weggooien, maar bewaren bedoel ik dan) en dat doe je dan in de vorm van… noem het even opruimen, of tijdelijk ergens stallen. En dan kom je ineens tot de ontdekking dat eigenlijk al heel veel plaats in je woning al in gebruik is door eerder belangrijk geachte items.

Dus zijn wij eens gaan kijken wat we nu eigenlijk zoal hadden staan en daar bleek verrassend veel ‘spul’ bij te zitten, dat tóen wellicht interessant was, maar nu eigenlijk geen waarde meer heeft. Ik zeg dat nu even heel makkelijk, maar zo makkelijk is dat natuurlijk niet. Je pakt een doos die ver weggestopt staat, helemaal achteraan op zolder (nadat je jezelf er een weg naar toe hebt gebaand) en dan doe je die doos open (want je was allang vergeten wat daar nou in zat) en terwijl je al die items dan bekijkt, komen daarbij allerlei herinneringen naar boven.

Welnu, om een heel lang verhaal kort te maken… ik heb de laatste tijd wat weinig tijd gehad om me voor te bereiden op het maandelijkse bierstukje voor ons clubblad. Dus wat nu geschreven? Dan kijk ik altijd even op internet. Daar vind ik vaak de meest uiteenlopende nieuwtjes over bier en daar kan ik vaak alweer een stukje uit halen. Nu, voor het gemak, even een opsomming van een paar dingen die er voor mij uitsprongen.

De eerste Bierista cursisten hebben hun bierdiploma weten te behalen. Weten jullie nog? Ik schreef hierover eerder in maart. En zoals jullie mij misschien inmiddels kennen, was ik daar nou niet echt positief over, maar zou ik me wel inschrijven. Dat is er voor mij niet van gekomen, maar 20 ander mensen hadden zich al wél aangemeld en… ze zijn allemaal geslaagd! ‘De twintig bierliefhebbers hebben vanuit luie stoel thuis, veel geleerd over bierstijlen, bier & food, ingrediënten het brouwproces en meer!’ aldus het nieuwsstukje. ‘Brouwmeester Marc Janssen van Grolsch heeft maandagavond de eerste twintig Bierista’s hun bierdiploma uitgereikt in de brouwerij in Enschede. De twintig bierliefhebbers hebben de Bierista Bieropleiding succesvol afgerond en zijn nu klaar om nog meer speciale bieren te ontdekken en om vrienden, familie, klanten en gasten te adviseren in de jungle van speciaalbier.’ Ze hebben de brouwmeester van Grolsch weten te strikken om het ‘diploma’ uit te reiken. Zie je, als ik die cursus nu ook even had gevolgd, was ook ik nu klaar geweest om ‘nog meer speciale bieren te ontdekken en om vrienden, familie, klanten en gasten te adviseren in de jungle van speciaalbier’. Grotere onzin bestaat toch niet?

Maar het gaat nog verder: ‘De Bierista Bieropleiding is met duizend inschrijvingen in ruim een week de grootste on-line biercursus van Nederland’. Is dat 1000 precies, of ietsje meer of minder? En dan die woordkeuze: ‘Er is waanzinnig veel belangstelling voor bier. Bier is hot’. Je bent toch niet wijs als je bier drinkt dat ‘hot’ is. Bier drink je op z’n minst koel en sommige gewoon koud. In extreme gevallen, als je er gewoon niets van wilt proeven, tegen de 0°C. Heineken ICS Cold bijvoorbeeld.

En het gaat nóg verder met: ‘Heel veel mensen willen genieten van een goed glas bier, maar weten door het enorme aanbod nauwelijks nog wat ze moeten kiezen. De Bierista Bieropleiding geeft je overzicht en houvast in de snel veranderende bierwereld”, aldus Alain Schepers, samen met compagnon Maurice Buijs ontwikkelaar van de succesformule’. Maar deze 20 arme schapen hebben zojuist de cursus afgerond en dat terwijl bierwereld zo snel verandert! Je bent koud klaar met je cursus en je loopt eigenlijk alweer achter. Je gaat mij niet vertellen dat ze voortaan, staande voor het bierschap in de plaatselijke supermarkt, Alain of Maurice even kunnen bellen over dat nieuwe biertje dat te koop is, maar op de cursus niet behandeld is, stomweg omdat het er toen nog niet was.

En wat dacht je van: ‘Ook krijgt de student tal van praktische weetjes en feitjes aangereikt, waarmee je vrienden en familie wat te vertellen hebt. Terwijl Nederland er nog niet uit is of een leerling op een echte school met een looptijd van ten minste een paar jaar met elke dag aanwezig zijn in het klaslokaal, misschien ook wel student genoemd moet gaan worden, kunnen de cursisten van de ‘on-line’ cursus zich blijkbaar meteen al student noemen. Dat zou inhouden dat ze dus ook gestudeerd hebben. Jeee… zouden ze ook een studentenvereniging hebben opgezet? Genoeg over deze onzin. Als je er nog meer van wilt weten moet je even op de Bierista site gaan kijken, of naar het volgende webadres gaan, waarvandaan ik bovenstaande onzin afplukte: https://www.biernet.nl/nieuws/eerste-bieristas-verkondigen-het-bierwoord.

Dan over Heineken die via PicNIc (je weet wel, die on-line supermarkt die geen winkels heeft en waarbij je dus al je boodschappen doet via een ‘app’ op je telefoon of tablet) een nieuw product aanbiedt. Hè, heeft Heineken een nieuw product dan? Welnu, blijkbaar zag Heineken ook een stukje groeimarkt in PicNic en hebben ze samengewerkt om het ‘kwart krat’ pils te ontwikkelen. Toen ik dit voor het eerst hoorde had ik moeite om niet van mijn stoel af te vallen van het lachen. Ik stelde meteen de tegenvraag: ‘een six-pack’ dus? Nee, dit was niet zomaar een six-pack, omdat six-packs in Nederland praktisch altijd helemaal in het karton zitten. In sommige landen zit er alleen maar wat karton om de halzen van de zes flesjes en dat is nu precies wat Heineken ‘ontwikkeld’ heeft. In het artikel zeggen ze het zo: ‘De KwartKrat is speciaal gemaakt voor deze duurzame distributiemethode. Het voordeel van de krat is dat er enkel een kartonnen houder overblijft’. Volgens mij blijft er bij een ‘standaard’ six-pack Heineken flesjes ook alleen maar een kartonnen houder over, maar wie ben ik? Kunnen we het beste samenvatten als: beter goed gejat, dan slecht bedacht.

Meer over Heineken. Heineken heeft namelijk naast de geniaal genaamde H41 biertjes (met 41 verwijzend naar de gebruikte gist) nu ook biertjes die gemaakt zijn met de H71 gist. Op het etiket schrijft Heineken: ‘wild lager’. Let op: dit is Engels en geen Nederlands. En dát is de Argentijnen nu weer in het verkeerde keelgat geschoten. Waarom dan? Misschien een vreemd verhaal dat met die H41 en H71, maar in het stukje op biernet.nl wat ik hierover vond, schrijven ze dat de 41 en de 71 naar een locatie (41°O, 71°S) op de wereldbol verwijst. Op biernet zeggen ze het zo: ‘In Nederland is Heineken H71 niet te koop. Dit bier is bedoeld voor de Franse markt. In Nederland werd vorig jaar Heineken H41 gelanceerd. De 41 staat voor de breedtegraad en de 71 staat voor de lengtegraad van de plek waar het gist is gevonden. Het gaat dus om hetzelfde gist dat gebruikt is voor deze bieren’. Op het etiket van het flesje ‘H71 Wild Lager’ heeft Heineken een plaatje van Argentinië met een eiland van de Falkland eilanden afgedrukt en daarbij gezegd dat dit het United Kingdom (UK) betreft en dat viel een twitteraar dan weer op en door de tweet hij eraan wijdde, heeft Heineken weer diep door het stof moeten gaan aan het hof van Argentinië en hebben ze het etiket moeten wijzigen.

En dit was het weer, wegens tijdnood. Snel verder met opruimen, euh… oh nee, ruimte scheppen voor nieuwe projecten!

Terug naar overzicht