Terug naar overzicht

Delirium, november 2016

tww november 2016
Door: Peter Hompe

Bierrivier

Het is inmiddels de gewoonste zaak van de wereld (in Nederland) dat je van alles direct aan huis geleverd kunt krijgen. Ik noem even een paar voorbeelden: gas, water, licht (zoals wij electriciteit hardnekkig blijven noemen), maar ook (nog steeds) post en, niet onbelangrijk, voedsel. In geval van voedsel heb ik het dan over de pizza tentjes, die ieder dorp tegenwoordig rijk schijnt te zijn, die er mee begonnen zijn, maar waar vele andere restaurantstijlen op aangehaakt zijn. Je kunt dus nu zo goed als alles aan de deur bezorgd krijgen. Dus naast pizza ook shoarma, sushi, spare ribs en Chinees en wat niet eigenlijk? Zonder enige twijfel is dat inmiddels ook allemaal wel 'gluten free' en halal verkrijgbaar. Dankzij thuisbezorgd.nl is het dan weer een fluitje van een cent om eten te bestellen en bezorgd te krijgen. Geweldig!

Maar ook de supermarkten zitten niet stil. Je kunt al een tijd lang je boodschappen thuisbezorgd krijgen. Albert doet dit, maar ook Jumbo, de Plus en ik weet niet wat voor supermarkten nog meer. Daarnaast hebben die in Nederland inmiddels ook nog concurrentie gekregen van een nieuwe supermarkt, die niet eens winkels heeft en zich PicNic noemt. Bestellen per app. Die hebben dus alleen een virtuele winkel. Dan heb je ook nog de vorm van plaatselijke supermarkten waar je weliswaar zelf boodschappen gaat doen en dus je eigen keuze maakt voor bijvoorbeeld díe specifieke bloemkool en, belangrijk, dàt type bier, maar waarbij de door jezelf uitgezochte artikelen dan toch thuisbezorgd worden op een vooraf afgesproken tijdstip. Dit kan voor ouderen een mooi initiatief zijn. Hebben ze toch een loopje naar de winkel, maar hoeven ze niet zelf met die zware boodschappen te sjouwen. Bovendien, hoe krijg je dat allemaal op die rollator?

En laten we niet vergeten wat internet verder nog meer heeft voortgebracht. Ik heb het dan over de vele webshops die één of meerdere artikelen aanbieden en die vervolgens de inhoud van je 'winkelwagentje' naar het door jou gekozen adres afsturen. Dat is vaak niet eens thuis, want daar zit de werkende mens nou eenmaal het minst, maar het kan ook naar het werk. Ik zie daar echt van alles langskomen van mijn collega's. En dit zijn natuurlijk de opvolgers van Wehkamp, Neckerman en ECI om maar een paar voorbeelden te noemen. Om kort te gaan, pakketjes.

Voor ons bierbrouwers of alleen maar bierliefhebbers kunnen we nu voorzichtig aan, via het aanbod van de supermarkt ook al bier thuis bezorgd krijgen. Helaas is het aanbod daarvan niet zo heel groot en moet jouw lievelingsbier net wel verkocht worden door jouw supermarkt. Maar vers bier kan dan weer niet. Tenzij je via de supermarkt een Heineken Vers zou inkopen, maar ik betwijfel of die door diezelfde supermarkt bezorgd kan of mag worden, want dat zou toch tegen het hele principe van Heineken's logistieke keten van dit verse bier in gaan. Nee, dat zal niet gaan meevallen. En gelukkig maar.

Maar er is hoop. Het is jullie ongetwijfeld niet ontgaan dat brouwerij De Halve Maan uit het Belgische Brugge van transport per vrachtwagen is overgestapt op transport per buis. Noem dit even voor het gemak een bierleiding. Het gaat hier om Straffe Hendrik en Brugse Zot. Wow, dus meteen al twee soorten bier! De reden is, volgens het artikel uit de Volkskrant, simpel: “Met een productie van vijf miljoen liter per jaar werd de brouwerij langzaam te groot voor de historische binnenstad: de smalle klinkerstraatjes van Brugge zijn niet gemaakt voor tankwagens vol bier”. Het bier wordt nu dus per bierleiding vervoerd naar de bottelarij, net buiten de stad. Men spreekt in Brugge inmiddels van een ondergrondse 'bierrivier'.

Ik lees verder: “Algemeen directeur Xavier Vanneste kreeg het idee vijf jaar geleden, toen een gasbedrijf voor zijn deur nieuwe leidingen moest aanleggen: waarom zou dat niet kunnen met bier? Iedereen verklaarde hem voor gek.”  Ik zou hier voor ‘zot’ hebben gekozen. Het stuk gaat verder: “maar na overleg met specialisten bleek het prima te kunnen: het bier stroomt langzaam door vijf buizen met een diameter van acht centimeter, die regelmatig worden gespoeld.” De vraag is natuurlijk, wat is regelmatig? En verder vertelt het verhaal nog dat er per dag zo'n 6000 liter bier door de buizen vloeit.

Hoe heeft men die buizen betaald, want zoiets is nieuw ontwikkeld en dat zal de nodig centen gekost hebben. Daar was men ook inventief bezig. Dit is wat het gekost heeft en hoe ze het gefinancierd hebben: “Het prijskaartje van de bierbuis bedraagt 4 miljoen euro, maar de brouwerij vindt dat opwegen tegen de ecologische en logistieke winst. Ze zamelde bovendien 370.000 euro in via crowdfunding. Thuis een kraantje op de bierleiding aansluiten, waar veel bierliefhebbers van droomden, kan niet. Maar sponsors krijgen wel levenslang gratis Brugse Zot, a rato van een flesje per dag of een bak per jaar.” Het kan aan mij liggen hoor, maar dan zou ik me per dag laten uitbetalen. Een bak is toch 24 flesjes? En een flesje per dag over een jaar is toch 365 flesjes? Ofwel ruim 20 bakken? Hmm, ik ben benieuwd hoeveel Belgen zich in bakken hebben laten uitbetalen...

Verder dan. Om de kwaliteit te garanderen en de gisten niet te verstoren, stroomt het bier met een gangetje van 2km/u door de buizen. En men heeft zeer lang getest met de gekozen materialen. Vanneste: “We hebben de leidingen uitgebreid getest en het bier onderzocht in een laboratorium. De smaak blijft behouden”. Daarnaast: “Los van de logistieke voordelen is de bierpijp ook een mooie promotiestunt: de Belgische wereldprimeur haalde onder meer The New York Times, de BBC en CNN. Op de binnenplaats van de brouwerij kunnen toeristen de bierpijp onder een glazen vloertegel aanschouwen. Voor wie van plan was naar bier te graven, waarschuwt de brouwerij: aan het bier wordt vlak voor het bottelen nog gist toegevoegd, en er is een lekdetectiesysteem”. Dat laatste is dan wel weer jammer.

Maar nu mijn visie, want dit is natuurlijk pas het begin. Opschalen is het toverwoord. Als nu iedere brouwerij aansluit op ons nieuw te bouwen gekoelde nationale ‘biernet’, dan kan straks iedereen thuis een leiding krijgen direct het huis in. Hier zul je net als op televisie, kunnen wisselen van kanaal, alleen wissel  je dan naar een ander bier. Afhankelijk van je abonnement zul je kunnen beschikken over een kleine hoeveelheid bieren, of als je wat meer geld neerlegt, veel meer verschillende soorten bier. Verser kan het niet! Niet alleen Heineken Vers, maar alle bier vers. En net als er nu een discussie gaande is of de internetaansluiting van een huis gerekend moet worden onder ‘eerste levensbehoefte’ (ja natuurlijk), zullen we hier over 20 jaar op kunnen terugkijken en zal de bieraansluiting ook vallen onder die eerste levensbehoeften! Terug naar de tijd van de middeleeuwen. Bier als water. Persoonlijk kan ik niet wachten.

Peter

Terug naar overzicht