Terug naar overzicht

Delirium, december 2015

tww december 2015
Door: Peter Hompe

Heineken BordExtra vers

Van alle merken die Heineken in Nederland vertegenwoordigt, kent het Heineken pils een bijna onaantastbare reputatie. Als Heineken experimenteert met bier of pils, dan zal dat zo goed als zeker met een ander merk dan het eigen pils zijn. Eerder Brand of Amstel. Wat dat betreft is het jammer dat ze Ridder niet hebben laten leven, dan hadden ze er nog één gehad. Maar goed, wat wil het geval? Ze gaan het nu toch doen! Men gaat experimenteren met het Heineken Pils!! Nou ja… het recept blijft precies hetzelfde, want volgens de eigen website van Heineken valt daar NIETS meer aan te verbeteren. Behalve de smaak dan toch. Oh… zei ik dat hardop?

Wat is dan dat vreselijke experiment? Heineken komt (eindelijk) met vers bier!! Dus al die jaren hebben we (ik gelukkig niet) uilenzeik gedronken? Blijkbaar wel! Hoe gaat men dit bereiken dan? Welnu, alle pils van Heineken kent een lagertijd van 21 dagen. Om nu dat verse bier te kunnen leveren, tapt men de flesjes direct uit dit lagervat vol. Althans dat zegt men toch op de website. Lageren gebeurt bij een lage temperatuur, dus ik ga ervan uit dat ook het bottelen bij diezelfde lage temperatuur gebeurt. Vervolgens worden deze flesjes gekoeld vervoerd naar de supermarkt. Niet iedere supermarkt doet er aan mee, maar de plaatselijke Hoogvliet dus wel en daar ben ik eens gaan kijken.

Ik las in een column van de Volkskrant, waar de schrijver het “hophipsterbier” noemt, wáár je het vindt: “het staat in het koelvak, naast de melk”. Ik ben dus naar de Hoogvliet gesneld en ben direct naar de melk gelopen waar ik een tijdje heb staan zoeken, maar géén Heineken. Het bleek dat de Hoogvliet een speciaal extra koelschapje van Heineken heeft gekregen. Dat stond verdekt opgesteld tussen de soepen, oosterse kruiden en kroepoek, dus ik vermoed dat de filiaalbaas er niet met hart en nieren achter staat. Maar… daar was ie dan. In dit schapje staan alléén maar gekoelde pilsjes van Heineken, per stuk verpakt, gewikkeld in een papiertje.

Volgens Heineken hebben ze nu dus de tijd onder controle, de temperatuur onder controle en is ook die vermaledijde groene fles afgedekt. Dus ook al geen invloed meer van licht, dus ook het licht onder controle. Hadden ze net zo goed de bruine flesjes van stal kunnen halen, maar goed. Ik heb even om me heen gekeken of er geen bekenden in de buurt waren, maar dat ging goed. Dus snel een flesje gepakt, met de zelfscanner gescand en diep weggestopt in een tas. In ieder geval is niet te zien geweest dat ik zo’n flesje voor het absurde bedrag van €1,09 heb aangeschaft. Hoewel het nog veel gekker kan, want ik zag laatst in een andere supermarkt 6 flesjes MGD pils in een draagkartonnetje, gestoeld op Amerikaanse leest, voor €8,49!!! Da’s bijna €1,50 per stuk. En ook MGD is eigenlijk niet heel bijzonder, maar dit terzijde.

Heineken KastMet bovenstaande verpakking en maatregelen die genomen zijn door Heineken kunnen zij nu de smaak gedurende 30 dagen gegaranderen. Welke smaak dat dan is wordt er niet bij verteld. Verder wordt geadviseerd om het bier na aankoop zo snel mogelijk te consumeren. Er staat dan ook een datum op het papiertje om het flesje. Dat is niet de echte THT datum, hoewel dat er wél bij staat, maar dit is die 30 dagen datum. In mijn geval staat er 20 dec 2015 op. Ik ben dan ook eigenlijk wel benieuwd hoe de smaak op 21 december zou zijn. Het zou pas echt knap van Heineken zijn, als ze het brouwsel zó onder controle zouden hebben, dat het ná de geadviseerde datum ook inderdaad heel erg anders zou smaken. Heel vies bijvoorbeeld… oh, maar… dat hébben ze al voor elkaar.

De bedoeling van mijn flesje is een vergelijkende test tussen deze uitvoering en zo’n oubollige ouderwetse groene fles die zó uit een kratje komt. Die oude, niet verse troep dus, zogezegd. Het groene flesje heeft een iets ander etiketje, maar dat zie je niet in de winkel door de papieren wikkel die om het flesje heen zit. Dat papiertje is zelfs gesloten. Hiervoor hebben ze zo’n eenvoudig te openen lijmlaag gebruikt. Je moet het papiertje dus echt kapot maken om bij het gerstenat te geraken. Of heel voorzichtig langs die lijmlaag opentrekken.

En dan is daar het moment van proeven aangebroken. Hiertoe hebben we de verwarming uitgezet en de deuren en ramen een tijd tegen over elkaar open gehad om de kamer op dezelfde temperatuur te krijgen als de koelkast. Dat ging niet helemaal, want door de invloed van de mens op de aarde was het die dag net een paar graden hoger dan in de koelkast. We hebben dat geaccepteerd omdat je nooit kunt weten of het voor 20 dec 2015 nog een keer kouder wordt. Ik bedoel maar, half Nederland rijdt inmiddels op winterbanden, maar sneeuw komt hier al bijna niet meer voor.

Die paar graden extra hebben we dus maar voor lief genomen. We hebben dus twee glazen van dezelfde vorm omgespoeld en ook een tijdje in de koelkast gehad, om alle andere invloeden buiten te kunnen sluiten. Als laatste van ieder flesje een op het oog gelijke hoeveelheid pils ingeschonken. En toen geproefd. Dit hebben Li en ik samen gedaan. Nou was er ontegenzeggelijk verschil tussen beide pilsjes. Li beweerde stellig dat de verse variant inderdaad meer smaak had. Ik ben het daar niet mee eens. Wat ik er wél over kwijt wil, is dat hij zeker meer koolzuur had. Dat geeft dan een iets prettiger mondgevoel en naar mijn idee kwam daar het grootste verschil vandaan. En dan gaan we maar even niet speculeren waaróm dat extra verse bier meer koolzuur had. Of die oude variant minder, net hoe je het bekijkt.

Maar wat natuurlijk het meeste knappe is, is dat Heineken weer een geweldige marketingstunt heeft uitgehaald. En al was het alleen maar dat heel veel mensen dit wel een keer willen proberen, ze halen met hetzelfde bier weer een grotere omzet dit jaar en mogelijk nog volgend jaar. Ik ben benieuwd hoe lang dit verhaal zich gaat voortslepen. En oh… voor je gaat denken dat Heineken hiermee de primeur had in Nederland: op 23 oktober had Grolsch ook al “dagvers pilsener” direct van het lagervat op de markt. Het werd geïntroduceerd tijdens de viering van de slag om Grolle. Vanaf 30 oktober was dat landelijk verkrijgbaar. Een goede maand eerder dus. We hebben het dan wel over de Nederlandse primeur, want Heineken heeft al eerder geëxperimenteerd met vers bier in Spanje en Hongarije. Blijkbaar waren de ervaringen daar positief, misschien was het bier daar niet meteen twee keer zo duur, en heeft men het dáárom aangedurfd om dit met het eigen Heineken pils in Nederland te doen. Voor mij maakt het allemaal geen klap uit: ik blijf toch vér van Heineken.

Peter

Terug naar overzicht