Terug naar overzicht

Gebrek aan feedback

tww december 2025
Door: Peter van den Bosch

Een herkenbaar verhaal. Ken je dat? Als je bier brouwt heb je gaandeweg overal ‘vrienden’ die allemaal wel willen proeven. Tuurlijk en lekker makkelijk allemaal, zo lust ik er nog wel een paar. Maar al die zogenaamde ‘liefhebbers’ dus ook.

Alsof de kokmeeuwen uit alle hoeken komen, gulzig krijsend want er is wat te halen. Wij noemen die brutale meeuwen in onze omgeving gek stekend ‘Kattukse kippen’ en pas op, want ‘kraaah, kraaah’, fladder de fladder en weg is alles. Opper-de-pop voordat je het weet, de vliegende ratten zijn weer ‘s langs geweest.

😕Dat is natuurlijk de bedoeling niet, maar je begrijpt de grappige beeldspraak hopelijk wel. Voor je het weet ben je los en nog niks wijzer geworden. Dat is helemaal niet zo grappig en zou eigenlijk anders moeten. Want ik weet niet hoe jullie dat ervaren, maar we willen altijd graag weten wat men van een nieuw biertje vindt. Vooral als dat gebrouwen is volgens eigen ontworpen recept, maar heel eerlijk eigenlijk net zo goed van een beproefd recept of van een kloonpoging. Want de vraag is dan ook “Is dat goed uitgepakt?”

Een biertje weggeven is de smeerolie in je kring van familie, vrienden en relaties. Leuk om te doen en het levert regelmatig blije gezichten op. En bij tijd en wijle zie je iemand terug en als je dan vraagt “Hoe vond je het biertje “ is het antwoord meestal “Lekker hoor”. Tsja, daar heb je dan weer weinig aan. Je zou graag wat uitgebreidere feedback willen krijgen om te weten of je qua bier een gevoelige snaar hebt geraakt, een regelrechte miskleun hebt begaan of iets daar ergens tussenin. Schuim, kleur, koolzuur, body, bitterheid, smaak, zoetje, afdronk enzovoorts. We willen wat leren. Waar scoorden we goed en waar is er ruimte voor verbetering?

Om dat te ondervangen hebben we een etiketje ontworpen voor de rugzijde van de fles. Op dat etiketje staat een QR code om in te scannen en die leidt naar Google forms. Daar verschijnt dan een eenvoudig beoordelingsformulier wat op verschillende aspecten, zoals schuim, smaak, bitterheid en zoetheid, ruimte biedt voor een bevinding en opmerkingen. Dat etiketje moest aan een aantal voorwaarden voldoen, als eerste bijvoorbeeld niet te groot om overlap met het frontetiket te voorkomen. Nou hebben we dat inmiddels al aardig opgevangen sinds we i.p.v. gesneden papieren etiketten (uit een vel A4) inmiddels zijn overgestapt op iets kleinere zelfklevende Herma etiketten van een kant-en-klaar voorgestanst A4 vel. Maar we ondervonden ook andere beren op de weg, waarover verderop meer.

De eerste versie van QR

Te kleine QR code
Te kleine QR code
Mijn zoon Mathijs en medebrouwer van de Celosia Brew Brothers is ICT-er en heeft de grappige QR code in model bierpul opgedoken op de website ‘qrchimp.com’, vervolgens een blokjespatroon als link ingesteld en die gekoppeld aan Google forms. Wij kunnen daarop dan inloggen bij Google forms om de antwoorden te zien. Leerzaam! 

Daarna zijn we gaan sleutelen qua design. Want de eerste versie bleek qua codering niet te voldoen en we hebben ook wat tekst erboven toegevoegd want ‘men’ begreep de bedoeling niet. Maar toen bleek het etiket te groot geworden voor de indeling op een printvel. Als we dat hele spul met tekst vervolgens gingen verkleinen, bleek de QR afbeelding weer te klein geworden voor de scanner om het ‘op te pakken’ en werkte die dus niet meer. Jemig de pemig!

De QR code was ook wat vervaagd door de mindering van pixels en qua helderheid niet meer scherp genoeg om te scannen. Kortom, muchos problemos. Dah-gah-nie-goe! Te klein dus.

De tweede versie van QR

En zo kwamen we na wat sleutelen aan de scherpte, het formaat plus de indeling en vervolgens testen, testen, testen  en nog eens testen tot aan een definitieve versie. Voor degenen die niet willen of kunnen scannen, dan wel een ander bericht willen sturen hebben we onderaan het mailadres van onze brouwerij nog kunnen toevoegen. Dat paste er vreemd genoeg weer wel nog net bij. Krijg nou wat! Hoe dat kan? Mij niet vragen! En zo werd het uiteindelijk dit eindresultaat:

QR code in de vorm van een bierpul   

RE: celosia@live.nl * De definitieve versie

En zo kan eenieder zijn verhaal kwijt. Via QR scan of anders via de e-mail. Toen waren we er nog niet. Dat definitieve ontwerp hebben we daarop passend ondergebracht op Word in een vel van 9 stuks op A4 formaat en voorzien van streepjes die aangeven waar je moet snijden. En dan is een papiersnijder uiteraard wel erg handig. We hebben een stapeltje etiketten in onze brouwruimte liggen om, waar nodig, op de rugzijde van de flessen te kunnen plakken. En we beplakken niet standaard alle flessen, da's helemaal niet nodig. Alleen daar waar we verwachten dat je iemand, bijvoorbeeld van ver weg, voorlopig niet meer terugziet om het zelf te vragen. Dat doen we nu nog met twee streepjes van een Pritt stift. Dat is met bij voorkeur lauw of warm water trouwens ook weer heel goed verwijderbaar van de fles.

Een voorbeeld. Zo doneren wij ieder jaar een aantal flessen aan de verloting voor ‘De Mart’ in september, de oudste paardenmarkt van Nederland en het middelpunt van een week dorpsfeest in Valkenburg (Z.H.). De opbrengst is voor de instandhouding van het Paardenmarktcomité. Maar wie die flessen wint en dan later op haalt bij het comité is voor ons niet na te gaan en dan zijn die QR codes dus nuttig.

We zijn nog op zoek geweest naar een zelfklevende versie, maar die hebben we in de uitvoering van negen stuks per A4 vel nog niet gevonden. Verwijderbare stickers in 9 per vel zijn niet leverbaar, voor zover wij weten. Maar ach, zoveel van deze QR afbeeldingen plakken we nou ook weer niet en deze versie krijgen we er ook wel af, als er al een keer toch wel een fles terug komt. Logisch geredeneerd in de meeste gevallen uiteraard niet. Dan blijft er nog één ding over en dat is hopen dat ‘men’ ook echt de moeite doet om te reageren. Maar ja, dat kun je niet afdwingen. We kunnen ze hoogstens enthousiast maken door een verrekt lekker biertje te maken en cadeau te doen. We hebben inmiddels al een paar flesjes met QR afbeelding erop weggegeven en kregen bij overhandiging al de opmerking “Kijk nou. Da’s grappig, goed gevonden zeg”. En er kwamen ook al reacties terug 🙂. Kijk, da's leuk en dan weten we tenminste wat…

Tot slot

Boze man
Boze man
En nou nog een manier vinden om onze flessen na lediging beter terug te krijgen. Door de bank genomen valt dat tegen en komen we daaraan dus voortdurend te kort. Maar wie van ons niet? Flessenvoorraad opbouwen voor de volgende batch blijft een voortdurende strijd. Herkenbaar toch? Lege kratten hebben we trouwens weer wel ruim voorhanden. Maar dat probleempje is inmiddels getackeld.

Terug naar overzicht