Artikelen
Terug naar overzicht | |||||||||||||||||||
Jaarverslag van het bestuur, 2008 |
tww februari 2009 | ||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||
Met het hierna volgende verslag geeft het bestuur van de amateurbierbrouwersvereniging ’t Wort Wat! een overzicht van de gebeurtenissen van het verenigingsjaar 2008. Het jaar 2008 is voor ’t Wort Wat! een zeer enerverend jaar geworden. Het bestuur bedankt een ieder die zich het afgelopen jaar heeft ingezet voor de vereniging. Naast de oudgedienden hebben wij velen nieuwe leden binnen de actieve commissies mogen verwelkomen. BestuursbeleidHet bestuursbeleid over 2008 bevatte de volgende kernbegrippen: communicatie, participatie en kwaliteit. Communicatie Naast het bekende gedrukte clubblad, gaat het elektronisch communiceren via de website. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: het inschrijven voor de gezamenlijke brouwdagen, het aankopen van brouwbenodigdheden bij de Inkoopcommissie, het aanmelden als nieuw lid, het ontvangen van een welkomstbrief, en het gebruik maken van de bibliotheek. Participatie Het aantal actieve leden is ook dit jaar weer toegenomen. De clubavonden werden met gemiddeld 51 leden bezocht, wat 8,5% meer was dan in het voorafgaande jaar. Door het aantal actieve deelnemers aan de organisatie van het ONK 2008, en hun niet aflatende inzet, is onze vereniging op uitzonderlijk positieve wijze op de kaart gezet. Voor deze enorme klus willen we onze dank uitspreken aan alle vrijwilligers en de voltallige commissie (in alfabetische volgorde):
Kwaliteit Middels het keuren van de ingezonden bieren voor het clubkampioenschap, en ook voor het ONK 2008, door BKGers, is er een hoger kwaliteitsbewustzijn ontstaan binnen de vereniging. Dit is o.a.te merken aan de grote belangstelling die er bestaat voor de Gevorderdencursus, aan de ontwikkeling hiervan wordt gewerkt. Het bestuur in 2008Tijdens de ALV op 7 maart 2008 heeft er een bestuurswisseling plaats gevonden. Onze secretaris Bas Hartog werd opgevolgd door Cor Stoker, en penningmeester Arnoud Aten werd opgevolgd door Walter Bakker. Met de nieuwe samenstelling werden de taken als volgt verdeeld:
Hierbij valt nog op te merken dat in de loop van 2008 de ONKcommisie en de Moutmolencommissie zijn opgeheven, beide commissies hebben hun taak vervuld. De “Denktank” is in oprichting, hieraan zal nog verder inhoud worden gegeven. Wij hebben helaas van 15 leden afscheid genomen (waarvan 4 royeringen) maar hebben gelukkig 21 nieuwe leden mogen verwelkomen binnen de gelederen van’t Wort Wat! Hierdoor is ons leden aantal gestegen tot 138 leden, 2 ereleden en 15 donateurs. Clubavonden in 2008 In januari gaf Oscar Moerman van het Twents Bierbrouwergilde een presentatie over zijn programma ” BrouwVisie”. Verder hebben de cursisten hun bier gebotteld, de moutmolens zijn afgeleverd en alle prijzen van het clubkampioenschap zijn uitgereikt. Theo van Eijden is clubkampioen geworden. In februari was de clubavond een week uitgesteld tot 7 maart i.v.m. de voorjaarsvakantie. Op deze avond werd de jaarlijkse ALV gehouden, de bestuursverkiezing was een belangrijk punt op de agenda. Ook was er gelegenheid om brouwapparatuur zoals pH meters, hydrometers en thermometer te ijken, en er was een markt van tweedehands brouwspullen. Het eerste deel van de clubkampioenschappen in de klassen A, C en V is op 28 maart gehouden. Rick Kempen van “Bier & Co” gaf in april een lezing over de Amerikaanse microbreweries en hun bieren. Amerikaanse brouwers houden van een flinke dosis hop in hun bieren, en dat was ook te proeven aan de heerlijke bieren die voor ons waren meegebracht. Met de Snake Dog IPA op de tap was de avond al geslaagd, maar met een gemoedelijke en makkelijk pratende Rick werd het helemaal een feestje! De clubavond van mei stond in het teken van de voorbereidingen voor het ONK, wat 8 dagen later, op 1 juni zou plaats vinden. Met 101 deelnemers en 335 ingeschreven bieren kunnen we zeker tevreden zijn. Alles stond op een rijtje en alle voorbereidingen waren compleet, dus de rest van de avond werd besteed aan een, door Ernst de Moor georganiseerde blindproeverij. Een leuk initiatief wat zeker voor herhaling vatbaar is. De clubavond van juni was de “cideravond” met spreker Jan van Schaik. Jan beheerst perfect de kunst om een hele avond te blijven boeien met allerlei leuke anekdotes over bijna alles wat er bij cidermaken komt kijken. Ook werden er verschillende soorten cider en andere dranken geproefd. In augustus waren we te gast in de nieuwe brouwerij van de Prael. Gastvrij werden we door Fer en zijn medewerkers ontvangen met een “Heintje”, een van de eerste brouwsels uit de nieuwe brouwerij. Met zijn inmiddels bekende enthousiasme leidde Fer ons vanaf de moutzolder naar het brouwhuis waar een RVS BrauKon installatie staat te blinken. Naast verkoop van, en een korte presentatie over het brouwen van het Polderbok 2008, door Arnoud Aten, stond de clubavond van september in het teken van het bottelen. Het minst favoriete deel van het brouwen. Flessen wassen, vullen, sluiten en etiketteren. De handigste en de origineelste methoden passeerden de revue én werden gedemonstreerd. Ook werd de maandbierwisselkei 2008 uitgereikt door John Gouwerok aan de winnaar Erik Bouman (8,1 met een Jeneverbesbier). Ook zijn naam is gegraveerd in deze trofee, voor eeuwige roem! De clubavond van oktober stond geheel in het teken van kruiden en bier, wat krap op de begane grond van de Boerderij, maar het was toch een zeer geslaagde avond. Jan-Willem Fukkink slaagde er goed in om met behulp van een beamer en een webcam een duidelijke presentatie te geven over een aantal resultaten van de Kruidencommissie. Tevens was er een praktijk gedeelte waar je je eigen bier kon samenstellen met behulp van een groot aantal kruidenextracten op basis van alcohol. Het tweede deel van het clubkampioenschap voor de klassen B en D is gehouden op de clubavond van november. In december is traditioneel het jaarlijkse gastronomische evenement, het kerstdiner (de achtste keer), voor leden en partners gehouden, er waren 56 inschrijvingen. Zoals vanouds een vier gangen kerstdiner georganiseerd door Wilma Wurpel en Ria van de Voorde, dit jaar met assistentie van John Gouwerok, Bas Hartog, Willem van der Ster en Erik Deelissen. Helaas kon Ria van de Voorde, wegens ziekte, zelf niet op het kerstdiner aanwezig zijn.Op deze avond is “Het gouden toetsenbord” uitgereikt aan Theo van Eijden, die voor het tweede jaar op een rij de meest actieve schrijver in ons clubblad is. Commissie activiteitenBinnen onze vereniging hebben wij een aantal commissies welke zich bezighouden met het uitzoeken en uitvoeren van specialistische taken . Op de website is een overzicht geplaatst van deze commissies en hun leden. De Clubhuiscommissie heeft ons dit jaar weer uitstekend voorzien van hapjes en drankjes. Tevens hebben zij ook dit jaar weer het kerstdiner georganiseerd. De Excursiecommissie heeft dit jaar een excursie georganiseerd naar Zythos Bierfestival in Geel, helaas was het aantal aanmeldingen zo laag dat besloten moest worden om de bus af te zeggen. Een aantal personen heeft zich alsnog aangemeld bij de bus van PINT. Het Clubkampioenschap is dit jaar in twee etappes gehouden, op 28 maart de klasse A,C,en V. en op 28 november de klasse B en D. Er is ook dit jaar d.m.v. de brouwcursus een flink aantal enthousiastelingen opgeleid tot hobbybrouwer. De Inkoopcommissie heeft ondertussen besloten om met ingang van 1-1-2009 te stoppen met hun activiteiten. De verschillende vormen waarin we de Inkoop activiteiten van de club kunnen voortzetten zijn inmiddels diverse ideeën. Op de volgende ALV zullen we de opties aan de leden voorleggen. Mediacommissie heeft de participatie verder uitgebouwd en heeft de invulling van het clubblad middels de Rubrieken Tombola ter hand genomen. De Gistcursus werd dit jaar door André van de Zee en Arnoud Aten georganiseerd. Het aantal deelnemers was met 8 iets minder dan de verwachtte 12. Het enthousiasme van de deelnemers was er echter niet minder om. Gistbankcommissie heeft de collectie toegankelijk gemaakt zodat de leden via de Inkooppagina op onze website van deze service gebruik kunnen maken. Bibliotheekcommissie gefeliciteerd. Na veel noeste arbeid is het zo ver!! De bibliotheek staat helemaal on-line. De moutmolencommissie heeft zijn taak volbracht. Na het afleveren van de bestelde walsenmolens aan de leden en twee gemotoriseerde molens aan de vereniging, heeft de commissie zijn taak volbracht, en is daarom opgeheven. Een andere commissie die is opgeheven is de ONK commissie. Onze leden hebben door goed samen te werken, een enorme prestatie neergezet, dat is iets waar we met trots op terug kunnen kijken. Nieuw is de Denktankcommissie, op dit moment worden daar nog commissieleden voor gezocht. De Kruidencommissie heeft dit jaar maar liefst drie richtingen onderzocht voor het gebruik van kruiden: traditionele kruiden, oftewel gruit, extreme kruiden, en extracten. De Thuistapcommissie is door omstandigheden tijdelijk op een laag pitje gezet. De Polderbokcommissie heeft dit jaar de Polderbok gebrouwen bij Klein Duimpje. Met recept aanpassingen is een zeer aantrekkelijke smaak bereikt. Gevorderdencursuscommissie: oor deze cursus zal een nieuw te ontwikkelen brouwprogramma “BrewIT” als centraal punt worden gebruikt. De cursus wordt daar als het ware omheen gebouwd. Ruilbierencommissie Nieuwe commissieleden zijn: Ed de Graaf, Erik van Gelder en Ben Jacobs. De commissie zal zich het komende jaar moeten ontplooien als meer dan een naam alleen. De Publiciteitscommissie is druk bezig met de voorbereidingen voor de “International Homebrew Day” 2009. Daarnaast bestaat het plan om een cadeaubon te lanceren met de slogan “ een echte hobby voor een echte man !!” , hierover later meer. De Brouwdemo-commissie heeft dit jaar weer verschillende demo’s gegeven in o.a. Nieuw-Vennep, Leiden en Heiloo. Ook zijn er twee elektrische ketels aangeschaft voor de demo’s. Gezamenlijke BrouwdagenIn 2008 zijn er vier gezamenlijke brouwdagen georganiseerd:
Overige activiteitenJohn Gouwerok organiseerde dit jaar een IVA cursus deze cursus (met officieel certificaat) gaat over wet en regelgeving en wat alcohol doet met je lichaam. Een zeer levendige avond met 14 aanmeldingen en …iedereen geslaagd!
Met het voorgaande overzicht hoopt het bestuur jullie voldoende te hebben geïnformeerd over beleid en activiteiten in het afgelopen jaar. Wij hopen dat dit tijdens de ALV op 6 maart 2009 jullie goedkeuring kan krijgen.
Namens het bestuur,
Cor Stoker Secretaris |
|||||||||||||||||||
Terug naar overzicht |