Terug naar overzicht

Delirium, november 2018

tww november 2018
Door: Peter Hompe

Reclameposter

Hebben jullie dat nou ook wel eens? Dat je steeds geconfronteerd wordt met dezelfde reclameposter, zonder dat je weet waar het over gaat? Hier in Houten hebben we een Rondweg. Iedereen die hier woont of moet zijn, kent die en gebruikt hem, want anders kom je nergens ín Houten. Dus iedere ochtend rijd ik met de auto de Rondweg op en dan zie je van die reclameborden aan de lantaarnpalen. Normaal gezien eigenlijk allemaal dingen waarvan ik achteraf niet meer weet wat er op stond. Tenzij de campagne lang genoeg duurt natuurlijk, want dan kom je er bijvoorbeeld achter dat je tóch een gezicht ziet op die poster, terwijl je eerder dacht iets anders te zien. Ik moet er altijd minimaal een aantal keren langs gereden zijn, voordat ik een beetje weet wat er nou op staat.

Deze campagne begon ergens in oktober en het ging om een nieuw biertje. De eerste paar keer reed ik er voorbij en dacht ‘och een nieuw biertje’ zonder zelfs maar te registreren wat de naam of de brouwerij was. Tenslotte worden er momenteel elke dag nieuwe bieren op de markt gezet en als dat toevallig door een kleine brouwerij in Groningen gebeurt hoor je daar hier niet veel over. Het is wat anders als het om een grote partij gaat die er geld voor een reclamecampagne tegenaan gooit natuurlijk.

Een aantal keren later begon ik toch meer te lezen op de poster, hoewel er niet heel veel te lezen viel. Er staat namelijk niet veel op. Ik zie Kordaat staan en ik ben voorbij het bord. Kordaat, kordaat, nee nog nooit van gehoord. Was het niet Kornuit? Volgende keer dat ik een bord zie, ga ik uiteraard beter opletten. En dat duurde niet lang en er staat echt Kordaat. En verder: ‘Dat ben je. Dat drink je’. Ik wordt al nieuwsgieriger. Ik ben bijna geneigd om een rondje Rondweg te doen, maar ik moet natuurlijk ook nog naar het werk en dat kost teveel tijd. Dus na een paar dagen heb ik nog niet ontdekt wie het brouwt en ook niet waar ik het kopen kan. Wel wordt er een website vermeld: www.kordaatbier.nl. En pas op dat je het woordje ‘bier’ niet vergeet, want dan kom je op de website van Kordaat, ‘een creatief bureau’, hoe ouderwets, ‘voor grafisch ontwerp’. En die zijn boos op kordaat bier. Kom ik later op terug.

Ik kom ook regelmatig in supermarkten, dus dacht telkens ‘even kijken of ze dat nieuwe biertje hier hebben’. Maar de bekende jongens hebben dat helemaal niet. Wat een mysterieus gedoe nou weer. Toch maar eens uitzoeken dan. Dus naar die website www.kordaatbier.nl. Uiteraard moet je eerst ‘aantonen’ dat je ouder dan 18 bent. Voor wie doen we dat eigenlijk? Mooie site, maar wel wat schaars en saai. Ook daar ‘Dat ben je. Dat drink je’ Ik zit goed. Ze begroeten je met ‘Er is nu een nieuw verfrissend bier’. Dat maak ik zelf wel uit! En verder ‘Voor alle kordate mannen van Nederland die beloond mogen worden omdat ze het huis van hun gezin als een kasteel verdedigen, ze door weer en wind en met gevaar voor eigen leven de zwaarste klussen volbrengen… voor ál die mannen is er nu Kordaat!’ Blijkbaar zijn vrouwen niet kordaat genoeg of drinken ze het niet. Een gemiste kans volgens mij, als ik de mensen van Kordaatbier over hun eigen bier mag geloven.

Ik heb niet alles zelf over Kordaatbier hoeven uitvinden, want ik heb hulp gehad, Er waren blijkbaar meer mensen die met vragen bleven zitten bij deze reclamecampagne. Zo heeft Amy van der Tweel er op haar blog over geschreven. Zij doet Marketing Management in Tilburg en blogt op Markethings.net. Zij had die posters ook gezien tijdens het treinen en zij gaf ook op haar blog aan dat RTL-Z er mee bezig is geweest om uit te vinden wie de brouwer was en waar het verkocht wordt. Blijkbaar was dat toen ook nog niet bekend. RTL-Z heeft de Kordaatbier website uitgeplozen en stuitte op de volgende tekst: ‘Alleen de rijkste  mout, de mooiste hop en kristalhelder natuurzuiver water uit de Eifel zijn goed genoeg’. Dezelfde tekst komt letterlijk voor op de site van Hertog Jan, weet u nog wel, dat bier dat je drinkt om aan te geven dat je verstand hebt van bier. Amy heeft beide teksten van beide biersites nog op haar blog staan, om te laten zien dat het zo is.

RTL-Z is toen eens gaan rondbellen naar brouwerijen om te vragen of zij dit bier maakten. Ze kregen overal nul op rekest, behalve bij één…. De brouwerij van de familie Swinkels. Zij bevestigden noch ontkenden! Ik heb al een paar keer gewaarschuwd voor JR Swinkels en ook hier lijkt ie zijn vinger in de pap te hebben. Op dat moment bleek ook dat het Kordaatbier alleen bij de Lidl verkrijgbaar was (en is). Dus heeft men bij RTL-Z nog eens gebeld met Lidl Nederland en ja hoor… zij gaven het toe! Het bier is van Lidl en wordt gemaakt door, jawel, Bavaria. Pardon… Swinkels Family Brewers.

Wat ik dan weer leuk vind van Lidl is de manier hoe ze dit aangepakt hebben. Nadat ik een aantal dagen langs die posters gereden was, werd ik toch nieuwsgierig. Op de poster geen aanwijzing wie het brouwt of wie het verkoopt. Sta je, na 2 weken Kordaatbier te hebben gezien op posters, in de Albert Heijn, hebben ze geen Kordaatbier. Ook de Jumbo of Hoogvliet niet. Dan maar naar de plaatselijke drankzaak. Nee, ook al niet. Maar waar kan ik dat spul dan kopen?? Bij de Lidl natuurlijk. Eerlijk, ik vind het weer een leuk staaltje van marketing. Eerst dat merk boosten en dan… beng! Overigens heb ik zelfs nog een reclamefilmpje gezien voor Kordaatbier. Op een RTL zender. Ik had het geluid uit, zoals ik altijd heb bij reclames, dus het was wat hilarisch om te zien wat die ‘mannen’ allemaal aan het doen waren (echt, reclames zijn leuker zónder geluid). Het ging dus om de doelgroep voor Kordaatbier.

Tuurlijk, we weten allemaal dat Lidl bier heeft, maar het meeste daarvan heeft zijn oorsprong in Duitsland en daarnaast Gerardus natuurlijk. Overigens zijn die Duitse bieren helemaal niet slecht. Dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Ze hadden bijvoorbeeld Argus voor €6,50 per krat. Dan verwacht je er niet veel van, maar ik vond het lekker! Helaas moest Argus, de honderdogige reus, het veld ruimen (die Griekse Mythologie toch). Daarvoor in de plaats staat nu een muur van Kordaat kratten.

Maar zoiets gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Lidl zegt onderzoek te hebben gedaan naar de naam ‘Kordaatbier’ en heeft daarbij geen enkel obstakel gevonden. Vreemd als je bedenkt dat er een ‘een creatief bureau voor grafisch ontwerp’ bestaat met de naam Studio Kordaat. Die zijn boos. Waarom zijn die nou boos, zou je denken, maar dat komt zo: ‘Volgens jurist Sieger Suurbier van het bedrijf heeft men veel last van de campagne van Lidl.’ Het verhaal vertelt niet welke last men dan wel niet ondervindt, maar het gaat verder: ‘Het Leidse bedrijf zegt tientallen mails te hebben gekregen van klanten die de campagne van Lidl vrouwonvriendelijk vinden of vragen hebben over het bier. De studio brengt bovendien een eigen biertje op de markt.’ Onduidelijk is hoe dat biertje dan heet, ik kon het niet vinden op hun website.

En dan heb je nog een tweede vreemd, als je bedenkt dat Milan uit Roermond ook al een brouwerijvergunning had geregeld onder de naam Kordaat, althans volgens de Bierista site. Milan, met een legerachtergrond, had voor ogen om een brouwerij te starten waarin hij veteranen met bijvoorbeeld het PTSS-syndroom kon helpen door ze in de brouwerij te laten werken. Geen nieuw idee, want wie kent brouwerij de Prael nou niet? Maar goed, Milan heeft uiteindelijk die brouwerij niet opgestart. Hij kreeg namelijk een goede baan. Nu gebruikt hij de naam Brouwerij Kordaat alleen nog op social media en zegt hij dat die naam hem lief is. Zou ik ook zeggen en proberen er wat cash uit te halen. Maar Lidl heeft nog geen contact opgenomen, terwijl Milan daarop wel zit te wachten.

Ondertussen heb ik het van het bier zelf ook een paar flesjes gekocht om eens te kijken waar al het gedoe nou precies over gaat. Nog voor het openmaken van het flesje even de tekst op het etiket bekeken. Hmmm… Kordaat - Pilsener - Premium en gebrouwen in Holland en fris van smaak, puur genieten. Op het etiketje aan de achterkant: ‘Dit heerlijke verfrissende bier wordt op traditionele wijze gebrouwen uit zorgvuldig geselecteerde ingrediënten. De rijke smaak van Kordaat komt het best tot zijn recht als het wordt gedronken bij een temperatuur van 6 tot 8 °C’. Over nietszeggend gesproken. De ingrediëntenlijst dan maar: ‘water, gerstemout, glucosestroop, hopextract’. Wat??? Glucosestroop?? Hopextract?? Nou snap ik in ieder geval hoe het zo goedkoop kan, maar wat blijft er over van de kreet op hun website: ‘Dankzij de beste ingrediënten en de kunde van de brouwmeester krijgt het bier zijn prachtige gouden kleur en vormt het een mooie, volle schuimkraag’. Die kunde zit wel goed, want om hier wat van te maken… En dan ook nog zeggen: ‘de mooiste hop’.

Drinken dan maar. Temperatuur: check! Dop eraf: klinkt goed. Inschenken, kleur: prima, schuim ook ok. Dat is niet verkeerd, denk ik nog en dan even ruiken: nietszeggend vaag luchtje. Proeven dan maar: nietszeggend smaakje. Er zit geen uitgesproken hop of mout smaak aan. Dus echt een heel gemiddeld nietszeggend biertje. Ik kan niet zeggen dat ik hem echt lekker vind, maar ook eigenlijk niet dat ik hem vies vind. Wel typisch een biertje voor bij een gelegenheid waar het helemaal niet gaat om het bier. Een verjaardag bij je schoonfamilie of een uitje van het werk of zo. Kun je hier een hele avond op drinken? Vraag ik me af, maar er zijn vast mensen die het prima vinden.

Achter me in de Lidl stond in ieder geval een man die een krat meenam. Dan neem ik aan dat ie het al eerder geproefd en besloten heeft dat het prima is en zeker goedkoper dan Heineken, Amstel, Brand, Hertog Jan, enz. enz. en dit klopt. Voor hem zal het dan wel goed zijn, of hij is één van de gelukkigen die dit gewoon lekker vindt. Maar over het algemeen tref je meer de prijsbewuste, dan de culinairbewuste mens in de lIdl aan. En let op hè: af en toe heeft de Lidl geslaagde acties en kun je zomaar een doos lekkere Engelse bieren kopen voor weinig. Misschien zegt dat nog het meeste over mij, want ik heb meteen een aantal van die dozen meegenomen. Uitgesproken smaak hebben die, maar je moet er wel van houden.

Toch kun je bij de Lidl mazzel hebben met hun eigen bieren, want ik vond die Argus lekker en die ging voor dezelfde prijs. Maar om Kordaat bier nou ‘een smaakvol en toegankelijk nieuw bier’ te noemen zoals de Bierista site vermeld, dat vind ik echt te ver gaan…

Terug naar overzicht