Terug naar overzicht

Delirium, december 2017

tww december 2017
Door: Peter Hompe

Brand brand… brand brand…

En daar is geen water… weet je nog wel? Dat oude canonliedje. Een beetje de Nederlandse tegenhanger van 'row row row your boat, gently down the stream’, voor mij persoonlijk onsterfelijk gemaakt in de film 'Star Trek V The Final Frontier', waarin Kirk, McCoy en Spock om een kampvuur zitten en Kirk en McCoy, Spock het liedje proberen bij te brengen. Spock zal de logica wel niet hebben gezien van drie keer 'row' achter elkaar te gebruiken in dat liedje. Daar gaat die verhaal dus niet over. Dit verhaal gaat over Brand. De brouwerij dan toch. Een Heineken brouwerij!
Als inleiding eerst nog even dit. Ik heb het al vaak over Heineken gehad en dat zal nog wel vaker gebeuren. Ongetwijfeld is jullie niet ontgaan dat dit bier niet mijn eerste keuze is, om mezelf maar eens voorzichtig uit te drukken. Daar moet ik wel bij zeggen dat we Heineken voornamelijk kennen van Heineken Pils, Oud Bruin, Tarwebok en sinds heel kort H41, wat ook al zo lekker bekt. Er zijn blijkbaar niet zo heel veel bieren goed genoeg om de naam Heineken te mogen dragen. Het verbaast me dan ook dat Oud Bruin dat wel mag. Dat zal wel liggen aan de zoete smaak.
En wat ik ook al eerder opmerkte is dat Heineken geweldige reclames maakt. Eerlijk, ik zou wel eens willen weten wat het budget van de gemiddelde reclame van Heineken nou echt is. Er gaat natuurlijk sowieso enorm veel geld om in reclames en bierreclames zijn daarop geen uitzondering. Dat de familie Swinkels Morgen Freeman gebruikte heeft al veel geld gekost, maar wat dacht je van Heineken die doodleuk James Bond z'n Martini, shaken, not stirred afpakt en hem daar een Heineken pilsje voor teruggeeft. En Daniel Craig laat zich dit aanleunen. Dan moet-ie er toch wel een hele beste bijdrage voor hebben gehad, als je begrijpt wat ik bedoel. In andere woorden: dat heeft serieus geld gekost! Ik begin te denken dat ze zelfs genoeg reclamebudget hebben om James Bond in de volgende film Heineken 0.0 te laten drinken!! Spannend maar toch verantwoord. Of... ook na èchte actie mag je tóch nog rijden.
Maar hoeveel geld Heineken ook heeft voor het maken van mooie bierreclames en het kopen van brouwerijen... die overgenomen brouwerijen worden vervolgens compleet aan hun lot overgelaten als het aankomt op reclames maken. Brand is dus ook zo'n overgenomen brouwerij, maar in tegenstelling tot die andere Limburgse brouwerij, Ridder, brouwt Brand nog steeds! En om al dat gebrouwen Brand bier nou ook aan de man te brengen moet ook dáár reclame voor gemaakt worden. Maar... wanneer heb jij voor het laatst een pakkende Brand reclame gezien? Heineken bemoeit zich er duidelijk niet mee, en geeft zo te zien ook geen geld om er iets moois van te maken.

Voorbeelden

Één van die televisiereclames verloopt helemaal in slow motion. Hij duurt 40 seconden en door die slow motion beelden krijg je eigenlijk helemaal niets te zien. Ja… die eerste slok en daar draait het dan ook om in deze reclame. Op zich knap om met zo'n laag budget er toch iets (of is het niets?) van te maken. Je ziet van zeg 6 filmpjes de eerste seconden, maar die worden steeds afgewisseld, dus per saldo zie je steeds iets van 10 frames van zo'n filmpje achter elkaar en dan gaan we naar het volgende filmpje. Al met al zie je dus opgesnipperd ongeveer net zoveel van een filmpje als het tijd kost voor het nemen van de eerste slok. En dat is eigenlijk niets. Tenminste, bij mij kost het nemen van zo'n eerste slok eigenlijk geen tijd. Voor deze Brand reclame zie youtube.com/watch?v=cZuJP00QkvQ.
Een ander voorbeeld: komt een man thuis uit z'n werk met een kratje Brand en begint z'n bier in de koelkast te zetten. De setting is dus de keuken en die kan zo uit jaren '50 zijn. Weinig verlichting. Geen apparaten zoals je tegenwoordig overal in keukens aantreft. Geen vrouw die hem helpt bij het opruimen van 'de boodschappen'. Nee, hij is alleen. Het is dat daar een Smeg-achtige koelkast staat, want die hadden ze toen nog niet. De vormgeving van die koelkast hadden ze toen juist ook. Maar aan de kleuren en de rest te zien kan het zo uit die jaren '50 zijn. Eén flesje gaat in de vriezer en die man blijft dus voor de koelkast en kijkend náár die koelkast staan. De beelden tussen de koelkast en man wisselen elkaar af. Je krijgt even de indruk dat hij kwijlt, maar het blijft gelukkig bij het zichtbaar slikken. En dat terwijl hij nog niets gedronken heeft. Het geheel duurt 1 minuut en in die tijd weet deze koelkast het Brand biertje in het vriesvak in een seconde of 20-30 naar de perfecte drinktemperatuur af te koelen, als er al zoiets bestaat als een perfecte drinktemperatuur voor een Brand pilsje. Hij trekt z'n biertje open, schenkt het in omgespoelde Brand glas en je ziet hem een slok nemen. Die eerste slok, en we zijn terug bij de slogan van Brand en het thema van de reclamecampagne. Zie youtube.com/watch?v=8p6xvRHpFWA.
Nog ééntje dan. Een buitenlander fietst in Limburg rond en gaat een kroeg binnen. Iedereen die niet uit Limburg komt wordt daar beschouwd als buitenlander. Die vent gaat aan de bar zitten en vraagt een biertje. Krijgt géén Amstel, maar een Brand biertje. Maakt vervolgens een opmerking die je niet hoort, maar vervolgens zijn de kastelijn, alle aanwezigen in de kroeg en via berichtjes, het hele dorp in paniek om die opmerking. Hij wordt mee naar buiten genomen en men gaat aan het lopen. Er sluiten zich steeds meer mensen aan, totdat de hele Limburgse bevolking (alle tien) meelopen en er naar animatie gegrepen wordt om de rij mensen én goedkoop aan te vullen én imposant te laten lijken. Met z'n allen gaat het naar de Brand fabriek. Daar krijgt-ie een vers biertje, recht uit het lagervat of zo. Dan schakelt men terug naar de opname uit de kroeg en krijgen we te zien wat die buitenlander dan wel niet echt vroeg (zeg… maar dat Brand bier wordt toch allang niet meer in Limburg gebrouwen?). En dat verklaart alles. Leuk, maar duidelijk weer low budget. Zie youtube.com/watch?v=YxCNmrd7zWI,
En dan zit je een blad te lezen en sla je een bladzijde op met een reclame voor Brand bieren. Er worden er 5 afgebeeld: Pils, Ongefilterd Pils, Weizen, IPA en een Porter. Vooral die laatste kostte me enige moeite om te pakken te krijgen, maar waarschijnlijk was dat slechts van tijdelijke aard, want nu zie ik ze ineens overal en in sixpack nog wel. En waarom heb ik die dan gekocht?? Welnu, die reclame in dat blad is zo onecht dat ik eerst zelfs twijfelde of Brand die bieren wel had gemaakt, maar dat bleek te kloppen. Ik heb ze tenslotte gekocht.
Van die reclame in dat blad bleek niets te kloppen. En de enige manier om dat te bewijzen die ik kon bedenken was om de 'foto' uit dat blad te vergelijken met een echte foto die ik zelf kon maken, nadat ik diezelfde 5 bieren te pakken had. Hieronder het resultaat:

Brand advertentie nagemaakt

Brand advertentie scan

Links mijn foto en rechts de ingescande advertentie uit het programmaboekje van theaterfestival 'de Parade'.
Misschien niet direct te zien in dit blad, maar zeker wel als je mijn foto vergelijkt met de advertentie, is dat er wel meer dan tien verschillen vallen te vinden. Ik noem er een paar: de kleur van de flesjes. Op mijn foto zijn de flesjes gevuld met het bier dat op het etiket staat. Op de advertentie lijken alle flesjes leeg! Maar wél een kroonkurkje erop. Het meest rechtse flesje is de Porter. Het donkerste bier uit deze verzameling. Dat kun je in mijn foto zien: die is bijna zwart. In de advertentie is hij net zo licht gekleurd en doorzichtig als de rest. Op de advertentie zijn alle etiketjes én de tekst 'Brand' in het glas van het flesje naar dezelfde kant (de camera dus) gedraaid. Hoe groot denk je dat de kans is dat glas en etiket zijn uitgelijnd nádat het etiketje op het flesje is aangebracht?? NUL!! En dat zie je in mijn foto terug. Op mijn foto allerlei reflecties van licht. Op de advertentie eigenlijk niet. En zo zijn er nog meer. Er is niet één etiketje uitgelijnd met de tekst 'Brand' in het flesje op de echte foto.
Nee, dit is alweer zo'n low budget reclame. Ik denk zelfs dat er geen enkel echt biertje aan te pas is gekomen bij het maken van de reclame. Sterker nog, ik denk dat Brand die bieren nog helemaal niet gebrouwen had ten tijde van het maken van het plaatje. Ik zie dat zo voor me: tijdens een brainstormsessie waarbij het hoger opgeleide managementpersoneel van Brand een krachtig antwoord moest bedenken op het nieuwe en wel heel diverse aanbod uit de biermarkt van alle nieuwkomers op de markt, zijn deze biersoorten naar voren gekomen. 'Deze gaan we maken, jongens!' Waarschijnlijk heeft één van die gasten daar een schetsje van gemaakt wat leek op de advertentie van hierboven. Een stagiair met enige aanleg voor grafische vormgeving, mocht bij de meeting zijn, mits hij zich onthield van enig commentaar en de notulen zou verzorgen. Tijdens het maken van deze notulen heeft hij het schetsje omgezet in bovenstaande afbeelding met Paint en Powerpoint die toevallig op de hem ter beschikking gestelde pc stonden. Nadat de stagiair al weer lang en breed vertrokken was, heeft de eigenaar van die pc dat plaatje teruggevonden en gebruikt om de bieren te promoten, nadat die daadwerkelijk gebrouwen waren en de markt op waren geschopt. Ik begin zowaar te geloven dat Brand helemaal niet Limburgs is, maar eerder Zeeuws! Ons Zeeuwen bin zuunig… Geen cent teveel hoor!
Just my two cents about Brand…

Terug naar overzicht