Terug naar overzicht

Delirium, mei 2016

tww mei 2016
Door: Peter Hompe

Overname

Met de kop “vanaf nu is Bavaria op overnamepad”, werd ik op dinsdag 11 mei ‘s ochtends bij het ontbijt geinformeerd door De Volkskrant van dit bewuste feit. Ik laat de krant weer even op tafel rusten zonder hem met mijn ogen genadeloos te scannen. In plaats daarvan staar ik wat voor me uit. Jee… ik dacht dat die brouwerij allang onderdeel was van het één of andere conglomeraat. Niet dus, want wat de kranten schrijven is altijd waar!

Maar hoe hebben die lui dan alle aanbiedingen tot nu toe kunnen afslaan? Je zou toch denken dat daar elke dag wel een afgevaardigde van Anheuser-Busch-InBev-SAB-Miller, of een Heineken of zelfs het Japanse Asahi moet binnenlopen met een koffer met geld. Het lijkt mij dan toch verrot moeilijk om altijd maar weerstand aan die verleiding te kunnen bieden. Kennelijk kan Jan Reinier Swinkels die druk goed aan. Dat zou hem dan inderdaad wel eens de juiste man op de juiste plaats maken.

Even lezen wat er gebeurd is, tenslotte was dit alleen de kop nog maar. Nee maar… ze nemen Palm over. Alweer een merk waarvan ik dacht dat dat allang was opgeslokt. Ook al niet dus. Je gaat je meteen afvragen of dit niet zo’n lamme - blinde verhaal gaat worden. “Het overnamepad van de op-een-na grootste brouwerij van Nederland is ingeslagen” lees ik verder. In de nieuwe samenstelling brouwen ze (samen dus) zo’n 6,5 miljoen hectoliter. Volgens de Brabantse topman is dat goed, maar het moet beter. Dat schijnt JR (zo noem ik hem maar even) al een tijdje te beweren. Ik kan me zo voorstellen dat hij daar een tijd mee heeft rondgelopen, in zijn eigen kantoor, schreeuwend tegen zichzelf en zich zó kwaad heeft gemaakt, dat er daadwerkelijk een overname van gekomen is. Een beetje zoals Stief Balmer deed, en daarbij complete meubelstukken tegen zijn kantoormuren kapot gooide.

Waatschijnlijk nog volkomen verbrouwereerd van het feit dat het ook echt gelukt is, gaan ze nu verder op ingeslagen weg. “Want”, zo zegt JR, “6,5 miljoen hectoliter is veel, maar natuurlijk te weinig om te winnen van de groten (brouwerijen dan toch) der aarde, die toch tot wel 50 (!) keer zoveel brouwen.” Het motto is nu dus: groeien in de breedte. Iets wat ik zelf al jaren doe, zeker sinds ik zelf enigszins acceptable biertjes kan brouwen (met dank aan ‘t Wort Wat!).

Volledig opgewerkt voor dit interview, gaat JR verder. “We willen een ultieme portfoliospeler worden”. Ik dacht dat ze net een brouwerij hadden overgenomen en dus hun zinnen hadden gezet op het brouwen van bier, maar wie ben ik. Volgens JR betekent dit dat er naast het klassieke pils, steeds meer ruimte komt voor het brouwen van anderssoortige bieren. Wat Bavaria natuurlijk al heel lang doet, want in tegenstelling tot Heineken hebben zij wél succes weten te boeken met alcoholvrij pils. En je kunt zeggen wat je wilt, maar dat is toch écht een anderssoortig bier, dunkt me. Maar het is JR juist te doen om de limonadeachtige Radler bieren. Daar schijnen ze ook aardig wat van te verkopen. JR zet juist daarop fors in. Jammer, maar je weet het niet, misschien nemen ze, naast La Trappe, ooit nog wel eens een echt brouwerij over.

Maar even verder lezen. Ah, dus om kort te gaan zegt JR dat het portfolio van Bavaria bestaat uit: pils, Radler en hoplimonade, zoals mijn vriend Marcel alcoholvrij bier eens noemde. Veel limonade dus, voor een BIERbrouwerij. Om dat portfolio nu nog verder te verbreden en zó de strijd op de harde biermarkt te winnen, is er nu (eindelijk) aandacht voor die andere, in populariteit steeds verder toenemende categorie: speciaalbier. Nu snap ik waarom ze niet eerder overgenomen zijn: het duurt even voor het kwartje bij JR valt. Er wordt ook nog vermeld dat Bavaria zelf ook al het speciale zware 8.6 bier maakt en daarnaast dus ook beschikt over de La Trappe biertjes. Het zou mij niet verbazen als JR dat nog helemaal niet weet. Misschien vergis ik me met JR en had het Jr. moeten zijn. Misschien hebben de mannen die echt bepalen bij Bavaria, deze overname wel geritseld zónder dat Jr. op de hoogte was. Vertellen ze hem later nog wel eens.

Verrassende volgende zin in het stukje: eerder dit jaar nam Bavaria een belang in brouwerij De Molen. Er wordt niet verteld hoe groot dit belang dan wel niet is, dus het zou zo maar kunnen zijn dan Jr. eens thuis kwam van het boodschappen doen in de AH en een paar biertjes van Menno had meegenomen. Maar je weet het nooit met die Brabanders en misschien heeft Jan Reinier wel een beetje een Jekyll - Hyde complex, maar in dit geval dan een JR - Jr. complex. Het ene moment is-ie een beest en neemt Palm over en het volgende moment weet-ie niet meer dat ze al speciaalbier brouwen. Ja, dat lijkt me eigenlijk een betere verklaring. Vermoedelijk heeft-ie ook een Stetson en een speen in kantoor liggen, en gebruikt hij het ene of andere attribuut om zijn ‘mood’ af te spiegelen.

“Dit is de eerste grote overname sinds 1719” zeg Jr. nog, waarschijnlijk weer vergetend van La Trappe. En als JR onmiddellijk daar achteraan “maar hier blijft het niet bij”. Bij deze uitspraak zie ik hem staan met een (te) grote Stetson op en opgeheven wijsvingertje. Hij blijft natuurlijk, naast Brabander, óók een Nederlander.

En dan schrijft de krant nog: “Vorige maand, toen JR zijn recordomzet van 531 miljoen Euro omzet wereldkundig maakte, zei hij vanaf nu op overnamepad te zijn”. Nou, nou... dat is nogal wat. Vreemd dat die omzet niet op regelmatige basis wordt geopenbaard, anders dan alleen ‘vorige maand’. Dat zal komen omdat hij niet-record omzetten liever niet vermeldt of zo? Typisch ook dat JR verwacht heel wat overnames te kunnen doen met 531 miljoen euro. Je zou zeggen dat dit zó op is, tenzij Bavaria natuurlijk heel veel kleine brouwerijtjes, zoals de initiatieven van onze clubleden bijvoorbeeld, zou willen gaan overnemen. Dan moet JR nog een heel eind kunnen komen.

Ik waarschuw jullie nu alvast: JR of Jr. is coming! Let even op of-ie een Stetson of een speen draagt. Dat helpt wellicht met de onderhandelingen.

Peter

Terug naar overzicht