Terug naar overzicht

Delirium, juni 2016

tww juni 2016
Door: Peter Hompe

Slogan

In de loop der tijd is er best wel wat bier gebrouwen. Zeker de laatste jaren zijn er weer brouwerijen te over. Ik lees net op nu.nl dat het er momenteel maar liefst 217 zijn. Twee jaar geleden moesten we het doen met een magere 123. We kunnen dus rustig spreken van een trend, explosie of iets als “paddestoelen”. Allemaal mooi, want hoe meer brouwerijen, hoe meer keuze. Zelfs in starre winkels als de Albert Heijn zijn nu toch ook duidelijk andere bieren verkrijgbaar dan een paar jaar geleden. Verrassend genoeg ook veel spul uit het buitenland, terwijl ik net nog zeg dat in twee jaar tijd het aantal brouwerijen in Nederland zo goed als verdubbeld is. Dus het aanbod zou meer dan genoeg moeten zijn om drie AH schappen vol te zetten met alleen al Nederlandse bieren. Maar goed.

Wat mij nu het meest opvalt, is dat er zo goed als geen bieren meer op de markt komen met mooie slogans. Dat vind ik echt jammer! Er waren zoveel mooie kreten om bier aan te prijzen. Ik zal er een paar voorbij laten komen.

Stadsbrouwerij Apeldoorn

“Niet gieten! Maar genieten!”

Sja, valt niet over te twisten natuurlijk. Wat wel opvalt is dat deze brouwerij pas in 2001 begon. En tóch een slogan. Leuk, maar niet bijzonder.

Huttenkloas

“Een misdadig lekker biertje”

Dit grijpt terug op een Twentse “misdadiger”, Huttenkloas heette die, van rond 1700. Vandaar dat misdadig lekker.

Deze vond ik ook mooi:

Brouwerij Kinhem

“Een Kinhem verkoop je niet, een Kinhem draag je over!”

Vanuit de klant gezien koop je hem dus niet, maar “neem je hem over”, of “verkrijg” je hem. Misschien kun je er zelfs een hypotheek op nemen. Hij is op zich wel leuk.

Brouwerij Liefde

“Je vergeet nooit je eerste liefde”

Ook leuk gevonden. Daar hebben we bijna allemaal wel ervaring mee! Met dat vergeten bedoel ik dan.

Gulpener dan. Vind ik al heel lang een mooie brouwerij.

Gulpener

  • “Op de toekomst!”
  • “Rijk aan smaak, rijk aan traditie”
  • “Haal het Mergelland in huis”

Ik weet alleen niet zo goed wat ik met “mergelland” in huis moet doen?? Ik zit hier op de vette Houtense klei. Heb ik ineens 3 kuub mergelland in mijn tuin liggen.

Brouwerij De 7e Hemel

“Natuurlijk lekker”

Daar had ik toch wat anders van gemaakt. Er is al zoveel natuurlijk lekker. Wat dacht je van “Hemels” of “alsof er een engeltje over je tong piest” had ik toch wat pakkender gevonden.

Groningse Stadsbrouwerij

  • “Een keigoed bier”
  • “Een kei van een bier”

En deze snap ik dan weer niet. Het is toch Amersfoort met een kei? Dan verwacht je deze slogans toch meer bij de Drie Ringen brouwerij?

En dan heb je Grolsch:

Grolsch

  • “Je hebt bier, en je hebt Grolsch”
  • “Vakmanschap is meesterschap”
  • “Komt tijd, komt Grolsch”
  • “Op een dag drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch”
  • “Bier mag weer gezien worden”
  • “Zo eigen als Grolsch”
  • “Bier op z’n Grolsch”
  • “Grolsch. Op echt vakmanschap”

Op zich best goede slogans. Daar zal wel een hoop geld voor neergeteld zijn. Vooral de vakmanschap is meesterschap heeft jaren op televisie de Grolsch reclames bepaald. En zeg nou zelf, wie kent Grolsch nou niet (in Nederland dan).

Maar het kan gekker. Neem die van

Brouwerij ‘t IJ

‘Leef met je kop omhoog!’

Hoebedoelu? Ja… op zich klopt het, mijn kop zit altijd bovenaan. Vreemde slogan toch?

En dan Alfa

Alfa

“Dat preuf ste!”

Ja maar… we spreken (God zij dank) niet allemaal limbabwees… Prima biertje hoor, met eigen waterbron ook, maar wat moet je hier nou mee? Volgens mij denken ze daar te klein. Misschien weten ze niet eens dat hun bier ook bóven de grote rivieren gedronken wordt? Maar hoe verklaar je dan die vreselijke verkochte hoeveelheden bier. Nou ja, ze zijn in ieder geval gastvrij daar.

Nee, dan

Bavaria

  • “Zo,  nu eerst een Bavaria”
  • “Gebrouwen in ons eigen Brabant”
  • “Zo.”

Vooral die eerste heeft ze geen windeieren gelegd, denk ik zo. Maar die andere twee? Er worden nog andere bieren gebrouwen in Brabant, toch?

Even kijken of er nog echt leuke andere slogans zijn. Wat dacht je van

Brouwerij Heyloo

“Geef mij maar een Heilooërtje!”

Dat békt toch helemaal niet.

Maar onze leden (met brouwerij) hebben ze ook:

Huisbrouwerij Klein Duimpje

“Ambachtelijk gebrouwen bieren uit de Bollenstreek”

Geen speld tussen te krijgen. Is dit de (Eric de) Noorman wijsheid? Maar niet echt pakkend. Weet ik de volgende dag nog dat het uit de bollenstreek kwam?

Leidsch bier

“hét speciaalbier van Leiden en omstreken!”

Jaaa… Hmmmm, hét bier… ach. Ik zeg niet dat ik het beter kan, maar ik vind het niet pakkend. Ik hoop voor Jan Willem dat de Leidschenaren het fantastisch vinden!

Deze vind ik dan nog wel leuk en ook niet gebonden aan een streek. Bovendien staat de brouwerij nou niet heeel ver van Hoofddorp af.

Dampegheest

“Gadverdamme, wat lekker..!”

Er zijn er nog meer, maar ik vond dit een aardige greep. Het leert in ieder geval dat áls je een brouwerij wilt beginnen, dat je meteen een goede naam en daarbij een makkelijke, leuke, goed te onthouden, grappige, originele en pakkende slogan moet (laten) bedenken. Je kunt dan reclame maken met je slogan en zo blijft uiteraard de naam van het bier of die van de brouwerij goed hangen. Niet onbelangrijk natuurlijk, als je je bier veel en ver wilt verkopen. Koppel de naam ook niet aan de stad of dorp waar je nu woont. Mogelijk moet je een keer verhuizen en dan zit je in Groningen met “het bier uit Hilversum” op je etiketjes en in de geheugens van de mensen. Lijkt me ook niet zo handig.

Terug naar overzicht