Terug naar overzicht

Delirium, oktober 2018

tww oktober 2018
Door: Peter Hompe

JR Swinkels

Ik heb al een tijd niets meer gemeld over JR, u weet nog wel? JR is dan dus Jan Reinier Swinkels en hij was op overnamepad. Daar werden we in 2016 al voor gewaarschuwd. Ik heb me ondertussen bezig gehouden met allerlei andere min of meer interessante biernieuwtjes, maar het wordt nu toch tijd om weer even wat aandacht te schenken aan JR. Swinkels is dus sinds 2016 op overnamepad en begon toen meteen met een verrassing door Palm in te lijven. Misschien niet voor iedereen een verrassing, maar voor mij dus wel. Tevens kondigde JR toen aan dat het goed was (die overname vermoed ik), maar dat het nog beter moest.

Dus Swinkels heeft niet stilgezeten en is in 2017 een samenwerking gestart met brouwerij Moritz uit Spanje. Ik noem het even zo, omdat er bij de berichten hierover het woord overname niet wordt genoemd. Er staat slechts: ‘in de zomer van 2017 gingen beide brouwers met elkaar in zee’ wat dat dan ook moge betekenen. Je zou verwachten dat 2 brouwerijen samen in bier zouden gaan, maar zij kozen het zilte nat. In ieder geval bracht Swinkels toen met die samenwerking dus ook het merk Moritz pils naar Nederland. Moritz is de oudste Spaanse pilsbrouwer en is opgericht in 1856. Inmiddels wordt de brouwerij geleid door de zesde generatie van dezelfde Moritz familie.

Dat is op zich misschien nog niet zo heel bijzonder, maar JR had natuurlijk grotere plannen. Wat heeft hij namelijk gedaan? Welnu, hij heeft een horecapartner geselecteerd en heeft met die partner samen de “Moritz Beercan Chicken; kip gegaard op een blikje bier” geïntroduceerd. Hij heeft zorgvuldig z’n horecapartner gekozen en dat werd Hudson Bar & Kitchen in Rotterdam. Daarmee heeft JR dubbel gescoord, zo niet drievoudig. Hij heeft Moritz naar Nederland gehaald, hij heeft zich heimelijk de horeca in gewurmd en hij heeft Moritz letterlijk op de (menu)kaart gezet. Petje af voor Jan Reinier. Dit is beslist de juiste man op de juiste plaats.

Ik moet bekennen, dat ik niet zo’n avontuurlijke eter ben en heb me dus eerst moeten verdiepen in het fenomeen Beercan Chicken. Inmiddels heb ik via een Youtube filmpje kennisgemaakt met deze manier van kip bereiden. Kort gezegd komt het hierop neer:
Men neme een kip en maakt een lekkere marinade. De kip wordt met deze marinade ingesmeerd. Dit gebeurt aan de buitenkant (dus óp de huid) en ónder de huid (dus tussen huid en vlees). Dan regel je dus een blikje bier en in het geval van bovenstaande restaurant met bovenstaand gerecht wordt hier dus gekozen voor een blikje Moritz pils. Dat maak je open, haalt er wat uit (het blikje moet dus niet te vol zijn) en dan wordt de kip met z’n kont over dat blikje heengezet. Het geheel verdwijnt op de BBQ onder de deksel. Dan wordt die kip dus, staande over dat blikje, van binnenuit gegaard met pilsdamp (denk ik) en buitenaf met hete lucht/hitte. Na XXX tijd heb je dus je kip gegaard met Mortiz bier. Ik wist het niet en zal het beslist een keer gaan proberen.

Dan is er meer Swinkels nieuws. En deze is heet van de pers. Swinkels neem Bier&cO over. Volgens de site van Bier! ‘een van de grootste importeurs van speciaalbier van Europa’. Bier! meldt verder ‘Met de 100% overname versterkt Swinkels Family Brewers de lokale relevantie van haar portfolio en geeft de brouwer verdere invulling aan de groeistrategie’. En, zo meldt Bier! nog, ‘Ook voor Bier&cO is het een logische stap. Met een grotere afzetmarkt is het handelshuis nog beter in staat de consument uit te dagen nieuwe smaken te ontdekken, zowel met ambachtelijke bieren als frisdranken’. Dus pas op: we worden binnenkort actief uitgedaagd door Bier&cO. Ik heb ze vast in mijn persoonlijke ‘belmeniet’ lijst laten opnemen.

Dus waarom deze stap? Een hele hoop blabla in het artikel, maar ook nog een uitspraak van Peer Swinkels, de Chief Commercial Officer van de Swinkels familiebrouwerij (wat een gelul toch altijd met die Amerikaanse rangen en standen): ‘Het assortiment van Bier&cO bevat prachtige lokale én internationale merken waar we door deze overname nog meer consumenten van kunnen laten genieten. Deze overname is een logische en mooie stap na de aankondiging van de nieuwe bedrijfsidentiteit van Swinkels Family Brewers, waarmee wij naast ons merkenportfolio ook onze lokale en internationale positie verder verstevigen voor de toekomst’. Zoals ik al zei, een hoop blabla. En wat is er toch mis gegaan in dat Brabant dat ze daar geen fatsoenlijke naam ‘Peter’ meer hebben?

Maar wat heeft Swinkels brouwerij hier nou aan? Het artikel op Bier! komt niet echt met een antwoord. Dus nog even verder gezocht en bij Nu.nl vind ik nog het volgende: ‘Financiële bijzonderheden hebben de bedrijven niet bekendgemaakt. In eerste instantie gaat Bier&cO de import van het horecabier van Swinkels verzorgen, de retail volgt later’. Oké, dat is dus duidelijk. Bier&cO gaat doen waar ze goed in zijn en pakt het biermerk Swinkels mee in de distributie. En verder: ‘Swinkels vindt de merken die Bier&cO distribueert een waardevolle toevoeging voor het bestaande portfolio’. Ja maar… die merken zijn geen eigendom van Bier&cO of zo. Ze distribueren dat spul.

Wat me nog het meest verbaast is dat op al die websites maar gehamerd blijft worden op het feit dat Swinkels zo lekker met lokaal en met speciaalbier bezig is en dan nemen ze Palm (volgens mij Belgisch, dus niet echt lokaal) en Moritz (echt wel Spaans en zeker niet lokaal) over. En over die speciale bieren: Moritz brouwt pils en Palm, jawel, Speciale Palm. Daar zal die kreet speciale bieren dan wel aan gelinkt worden.
Ik ben heel benieuwd wat de volgende stap van JR gaat zijn. Zodra ik weer wat hoor, laat ik het zeker weten!

Terug naar overzicht