Terug naar overzicht

Bestuursbeleid 2009

tww maart 2009
Door: Ernst de Moor

Het doel van onze vereniging is: Het bevorderen van het zelf brouwen van bier, en het opbouwen van kennis daarover.

Voor het bereiken van deze doelstelling hanteren we het "Voor de leden, door de leden" principe.

Zoals al enkele jaren gebruikelijk vormen de drie kernbegrippen communicatie, participatie en kwaliteit ook weer de basis voor het bestuursbeleid van 2009. Welke invulling gaan we daar het komende jaar aan geven?

I. Communicatie

Voor de communicatie wordt volop gebruik gemaakt van e-mail en Internet. Op 1 persoon na hebben we van alle leden en donateurs een email-adres. En van die ene persoon is bekend dat hij internet heeft, maar zijn e-mail adres geheim wil houden. De nieuwsflits als communicatiemiddel is dus nog effectiever dan vorig jaar, toen we van 98 procent van de leden een e-mail adres hadden. We kunnen concluderen dat de internetdekking nu 100 procent is, een belangrijk gegeven.

Commissies

De commissies hebben weer van zich laten horen en zien. Denk aan de presentaties van de Kruiden-, en Polderbokcommissie op de clubavonden, maar ook aan het opleveren van de moutmolens. Het bestuur gaat ook dit jaar commissies vragen presentaties te geven.

Publiciteitscommissie

Het ONK was natuurlijk een mooie gelegenheid om de communicatie naar buiten toe scherper te zetten, en dat is goed gelukt. Voor het komend jaar gaan we de ervaring die we daarmee hebben opgedaan gebruiken om onze eigen activiteiten wat meer te communiceren. Jan Willem wordt voorzitter van de Publiciteitscommissie, en die zal in elk geval alle publiciteit rond National Homebrew Day gaan trekken, en daarnaast ook de andere activiteiten. Doel is om mensen naar onze brouwcursus te halen en leden te werven.

Brouwdemocommissie

Nieuw dit jaar is de Brouwstappendemo. Zoals we allemaal hebben kunnen lezen, is dit een succesvolle nieuwe aanpak, waarbij alle brouwstappen gelijktijdig gedemonstreerd worden. De dag na de laatste brouwdemonstratie kregen we drie nieuwe leden! Een mooi stukje werk, met dank aan Jan-Willem Fukkink!

Mini-enquêtes

Het afgelopen jaar hebben we twee mini-enquêtes via e-mail gehouden, over de gevorderden-cursus en over bottelen en zo. De response was hoog, namelijk 38 voor de gevorderden-cursus en 51 voor bottelen en zo. De 'bottelen en zo' enquête heeft een mooie clubavond opgeleverd, en met de resultaten van de andere enquête wordt nog gewerkt, maar het leverde al 26 voorlopige aanmeldingen voor de gevorderden-cursus op. Deze manier van onderzoeken wat in de club leeft bevalt ons goed, en dit zullen we ook dit jaar weer gaan gebruiken. Maar net als afgelopen jaar met mate, om te voorkomen dat er enquete-moeheid ontstaat. Het zou wel kunnen dat de vorm nog iets gaat wijzigen.

Meer pasfoto's in het Smoelenboek

Als je op de clubavond gezellig met iemand hebt zitten praten, maar je weet de volgende dag zijn naam niet meer, dan is het bijzonder handig om even in het Smoelenboek te kunnen snuffelen. Ook voor het bestuur is het prettig om zoveel mogelijk namen en gezichten te leren kennen. Maar dan moet er natuurlijk wel van iedereen een pasfoto in staan. Leden en donateurs zonder pasfoto hebben inmiddels een e-mail ontvangen om die alsnog in te sturen. Van 100 van 145 leden hebben we nu een pasfoto. Dat is nog geen 70 procent, dus dat aantal willen we omhoog hebben. Als er van jou nog geen foto staat, of je heb een update, stuur die dan naar de secretaris.

Clubblad

Door de rubriekentombola en het uitreiken van het gouden toetsenbord lukt het vullen van het clubblad redelijk goed. Voor dit jaar wil het bestuur daarnaast meer (foto)verslagen van verenigingsactiviteiten plaatsen. Jan Wurpels serie artikelen over kruiden zal worden voortgezet.

We zoeken nog mensen om de Mediacommissie te helpen met de organisatie van dit alles. Meld je aan bij de redactie .

 

II. Participatie

‘Voor de leden, door de leden': het blijft een eenvoudige slogan, maar essentieel voor een gezonde vereniging. Gelukkig mogen we ons nog steeds verheugen op een groot aantal actieve leden. 45 van de 145 leden zijn actief, dat is ongeveer 30 procent. Een aantal waar de meeste andere verenigingen jaloers op zijn.

Commissies

Een aantal commissies is van samenstelling veranderd. Verder hadden we twee nieuwe commissies: de Kruidencommissie en de Gevorderden-cursuscommissie. De Moutmolencommissie is na een succesvolle missie opgeheven. De commissies blijven dus vernieuwen, en we roepen dan ook iedereen op om actief te worden binnen minimaal 1 commissie. Dat kan zelfs als je nog maar net lid bent. Sterker nog: dan misschien juist, omdat je dan meteen goede aansluiting vindt met de club. Meld je vandaag nog aan bij het bestuur!

Bibliotheek on-line

De index van boeken waar de Bibliotheekcommissie zo hard aan heeft gewerkt is afgelopen jaar on-line gekomen, en er zijn nieuwe boeken en tijdschriften aangeschaft. Verder is al één keer een titel gemeenschappelijk ingekocht voor de leden, met korting. De Bibliotheekcommissie heeft het plan dit te blijven doen. Ook heeft men alle jaargangen van clubbladen bijeen gezocht, met de bedoeling die in te binden. We zullen dan elk jaar een jaarboek van clubbladen aan de bibliotheek toevoegen.

Denktank

Voor het nieuwe jaar willen we een denktank oprichten, waar ex-bestuurslid André van der Zee deel van zal uitmaken. De denktank zal elke maand een vraag van een lid beantwoorden in de vorm van een clubbladartikel. Als je wilt helpen, geef je dan op bij het bestuur.

Ledenstand

In 2008 mochten we maar liefst 21 nieuwe leden verwelkomen, bijna net zoveel als vorig jaar (toen 27). Nieuwe leden kregen al een welkomstbrief met allerlei praktische informatie, zoals bijvoorbeeld hun inloggegevens voor de website, en ze kregen sinds afgelopen jaar een mentor toegewezen. Er is onder de mentoren en nieuwe leden een enquête uitgevoerd, en aan de hand daarvan zijn er verbeteringen in het mentorsysteem doorgevoerd. We verwachten dit jaar zeker weer rond de 20 nieuwe leden in te schrijven en zoeken daarom nog steeds mentoren. Je kunt je aanmelden bij Cor Stoker, onze secretaris.

Lustrumfeest

Voor wie de telling niet heeft bijgehouden: we bestaan dit jaar 15 jaar. We denken erover dat te gaan vieren, maar hoe is nog niet precies bekend. Later in het jaar zullen we hierop terugkomen.

III. Kwaliteit

Cursussen

De brouwcursus (voor beginners) en de gistkweekcursus zijn inmiddels vaste onderdelen in het jaarprogramma. De brouwcursus is goed bezocht, de nieuwe cursusleiders hebben hun rol goed opgepakt, Theo en John: bedankt! Daar zijn ook de meeste nieuwe leden uit voortgekomen. Het bestuur is van plan voortaan bij de brouwcursus een jaar gratis lidmaatschap aan te bieden, bij de voorjaarscursus die van het lopende jaar en bij de najaarscursus die van het jaar erop.

Gevorderden-cursus

Aan de brouwcursus wordt achter de schermen hard gewerkt, n.a.v. de mini enquête. Rob Ruiten is bezig met het ontwikkelen van nieuwe bierbrouwsoftware, die als basis zal dienen voor de nieuwe gevorderden-cursus. In april zal de commissie hier een presentatie over geven.

Clubavond: eerder starten en een strakker programma

Vorig jaar hebben we het beloofd, en voor een deel van de clubavonden is het al gelukt in het afgelopen jaar: een strakker programma en de presentaties compact houden om te zorgen dat er voldoende tijd overblijft voor gezelligheid. We zullen dat dit jaar nog strenger gaan hanteren.

Externe sprekers instrueren om de inhoud aan te passen

Ook dit jaar zullen we weer externe sprekers met een interessant verhaal uitnodigen, waarbij we goed in de gaten zullen houden dat de inhoud afgestemd is op amateurbierbrouwers.

Clubkampioenschappen

Zoals jullie al eerder in het clubblad hebben kunnen lezen, willen we dit jaar een andere aanpak te kiezen. Ten eerste willen we het clubkampioenschap, dat altijd slechter bezocht wordt dan de andere clubavonden, concentreren in één avond, zodat de andere avond vrij komt voor andere interessante onderwerpen. Maar we hebben ook het spannende idee om de kampioenschappen te concentreren rond 2 biertypen, waar je dan ook meer aandacht aan kunt besteden. Het voordeel is niet alleen dat het dan in één avond te behappen valt, maar ook dat jullie prestaties beter te vergelijken zijn. Het idee is dan om de beoordelingen aan tafels met BKG-ers te laten plaatsvinden, met het leerzame effect van gezamenlijk officieel keuren, en beoordelingen met respect voor de brouwer.

Maar we willen dit zelfs nog ambitieuzer oppakken dan dat: dit worden de biertypen van het jaar, zodat deze biertypen tot in detail kunnen worden bestudeerd, uitgewerkt en geprobeerd: activiteiten als een clubavond 'in depth' en proefavond, recepten, en clubbladartikelen kunnen allemaal rond deze themabieren plaatsvinden. Deze maand zullen we de jaarbieren al uitgebreid gaan behandelen, en de Inkoopcommissie is al bezig met maandbierpakketten hiervoor. Ik heb er vertrouwen in dat dit de vereniging nog interessanter zal maken! Voor dit jaar zijn de themabieren een Saison en een Brown Porter!

Wat ons betreft alweer een fors pakket aan plannen en maatregelen, dat we alleen samen met jullie allemaal kunnen gaan waarmaken. Laten we er een mooi jaar van maken!

Met vriendelijke groeten,
Ernst de Moor
voorzitter

Terug naar overzicht