Terug naar overzicht

Delirium, augustus 2014

tww augustus 2014
Door: Peter Hompe

Auto-maat

Het kan niemand ontgaan zijn dat er tegenwoordig autonome auto's zijn. Google is een prominente speler op deze markt, hoewel zij natuurlijk niet de eersten waren. In 1920 al werd in New York een 'radiografisch' bediende auto door het drukke New Yorkse verkeer gestuurd. Niet helemaal autonoom, maar ín die auto zat geen bestuurder. In de jaren '30 en later '50 werden opnieuw pogingen ondernomen, maar er was altijd een invloed van buitenaf nodig. Sensoren in de weg of iets langs de weg, kortom een invloed van buitenaf. Hoewel ook Mercedes Benz erg innovatief bleek in dit opzicht.

De laatste pogingen worden door een aantal groepen ondernomen, waarbij de Google auto tot nu toe het meest tot de verbeelding sprak. Een volledig zelfrijdende auto… wie zou dat nou niet willen, dacht ik toen. Kijk ik vind autorijden niet erg om ergens te komen. Hoewel ook dit vervelend kan zijn, als de afstand groot genoeg is. Het gaat mij voornamelijk om de terugweg. Het is Nederland namelijk niet toegestaan om onder invloed te rijden en ik heb daar een slechte ervaring mee gehad, toen Sander de Rouwe mijn auto stiekem heeft laten voorzien van een alcoholslot. Ik heb inmiddels een nieuwe auto en dáármee zal ik onder geen beding een experiment doen.

Toch vond ik het wel tijd worden voor een autonoom autootje. Althans, een vervoermiddel wat me voor de deur van bestemming afzet en waarin ik het rijwerk niet hoef te doen. Ik geef een voorbeeld: ik wil naar winkel XYZ en wil voor de deur worden afgezet. Dan later, als ik klaar ben, wil ik eenvoudig weer opgepikt worden. Wat die auto ondertussen doet, zal mij een worst wezen. Ander voorbeeld, wat iets meer tot onze bierdrinkers geest zal spreken: ik wil naar de kroeg. Als ik zat ben en er uit geknikkerd wordt, moet die auto er weer stáán. Een soort (houdt zijn horloge dicht bij zijn mond) ‘Kitt, ik heb je nodig!’ zoals Michael Knight in de serie Knightrider had. Alleen dan graag zonder al dat gelul van die semi-intelligente computer. Daar zou je gewoon ruzie mee krijgen.

Dus ik besloot contact op te nemen met Google. Inmiddels zijn we zelfs in Nederland zover, dat die auto's ook hier, onder bepaalde omstandigheden, de weg op mogen. Maar ik stuitte op een probleem. Dat halen en brengen bleek geen probleem, maar het ondertussen ‘ergens’ zijn, was lastig voor ze. Het zou betekenen dat die auto een stuk intelligentie moest krijgen om ‘iets’ te gaan doen, maar ondertussen niet al te ver weg te zijn. Nee, dat zou nog wel een tijdje duren, gaf men aan. Eerst maar een auto die van A naar B en eventueel weer terug mocht rijden, zónder die tijd te verdoen. Parkeren is ook niet echt een optie, want weet je wat een avondje parkeren in de stad kost?

Dus heb ik thuis nog een tijdje zitten broeden op dit probleem, want het leek mij zo leuk om op die manier gehaald en gebracht te worden naar je favoriete kroeg. Dat werd dus lastig. Maar ik zou mezelf niet zijn, als ik daar geen oplossing voor kon vinden. Wat ik dus gedaan heb, is een kleine vrachtwagen gekocht. Niet nieuw, want die dingen zijn nog behoorlijk prijzig. Vervolgens aan het bouwen gegaan en ik heb een pracht resultaat bereikt. In de laadbak, die overigens helemaal dicht is, heb ik een stuk van het interieur van mijn favoriete kroeg nagebouwd. Wat we nu alleen nog hoeven te doen, is instappen en naar het adres van je kameraden rijden en die één voor één op te pikken. Het is net alsof jij daar als eerste zat en iedereen langzaam aan komt binnendruppelen.

Dus met dit nieuwe concept naar Google. In feite matste ik die jongens van Google nog, want de cabine van zo'n vrachtwagentje biedt veel meer plaats voor apparatuur en ook de accu's kunnen behoorlijk wat power leveren. Vol verwachting liet ik mijn concept auto zien. Na een rondje om de vrachtwagen, waarbij de mensen van Google duidelijk iets hadden van ‘echt niet’, stelde ik voor om ons gesprek voort te zetten in de ‘bak’. Nou, daar knapten ze wel van op. Er werd uiteraard nog niet gereden met de auto, maar het ‘kroeg’ concept werd behoorlijk ver uitgediept. Op zich was men hierover wel enthousiast. Ik zag een droom werkelijkheid worden. Het moest uiteraard nog wel eerst voorgelegd worden aan Eric, Larry en Sergey. Die schijnen nog altijd de belangrijke beslissingen zelf te maken.

Ik kreeg binnen een week antwoord en dat viel mij niets tegen. Helaas werd het voorstel afgewezen. Eén van die gasten heeft helemaal niets met alcohol en heeft het voorstel radicaal afgewezen. Sja… en daar zit ik dan. Met mijn gekochte vrachtwagen met compleet ingerichte kroeg. Ik vond het nog steeds een goed idee. Dus heb ik gezocht naar een oplossing en zowaar, ik heb er één gevonden.

Ik huur tegenwoordig een student in! Met rijbewijs uiteraard. Die jongen zit voorin en heeft geen contact met ons achterin, op één klein schermpje na. Via dat schermpje en een app, kunnen we opdrachten geven naar voren. Die jongen zet het spul in gang en zo rijden we nu rond. Een soort betere bierfiets. Ik heb zelfs een paar ramen in de zijkant aangebracht met luiken ervoor. Als het echt mooi weer is, tijdens bijvoorbeeld een koningsdag, kunnen de ramen open. In het hoekje van de bak hebben we een kleine ruimte achter een deurtje gemaakt. Daarin een dixie. De student brengt de auto na ons bezoek naar de stalling en zorgt zelfs voor het opruimen, legen en aanvullen van alles. Tuurlijk verdient ie er een leuk zakcentje aan, maar moet jij maar eens een avondje gaan stappen met vrienden. Nee, dit is zo best een goede oplossing geworden.

Drink en rijd voorzichtig.
Peter

Terug naar overzicht