Terug naar overzicht

Bestuursbeleid voor 2008

tww maart 2008
Door: Jan-Willem Fukkink

Zoals al enkele jaren gebruikelijk vormen de drie kernbegrippen communicatie, participatie en kwaliteit ook de basis voor het bestuursbeleid voor 2008. Welke invulling gaan we daar het komende jaar aan geven?

I. Communicatie
Voor de communicatie wordt volop gebruik gemaakt van e-mail en Internet. Momenteel is van 98 % van de leden en donateurs een werkend e-mailadres bekend (in 2007: 97 %).

Rubrieken-tombola
Voor het vergaren van kopij hebben we inmiddels de zogenaamde rubrieken-tombola. Leden kunnen zich inschrijven om in een bepaalde maand voor een rubriek een artikeltje te schrijven. Het is nu zaak dat het voor iedereen een gewoonte wordt om zich af en toe aan te melden voor een stukje. De redactie zal leden daarvoor ook persoonlijk uitnodigen.

Commissies
De commissies hebben meer van zich laten horen en zien. Denk aan de presentaties van de Gistbank-, Moutmolen- en Polderbok-commissie op de clubavond, en diverse stukjes in het clubblad. Voor het komende jaar hebben we hoge verwachtingen van de Kruiden-commissie. Deze commissie is van plan om twee clubavonden te gaan invullen, waarvan tenminste één in 2008.

Boeken on-line
De Bibliotheek-commissie heeft een index van al onze boeken in het CMS ingevoerd inclusief een plaatje van de omslag, en de inhoudsopgave. Binnenkort wordt deze index opengesteld voor de leden.

Communicatie rondom ONK
De communicatie met onze omgeving (buiten de vereniging) is een stuk intensiever geworden. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het ONK. Geregeld verschijnt er een nieuwsbrief en ook de ONK-website is inmiddels live. Er is ook een bestand opgebouwd met lokale en regionale media (kranten, radio, televisie). Dat is primair voor het ONK, maar natuurlijk ook handig als we daarna wat te melden hebben aan de wereld.

Mini-enquête
Het afgelopen jaar hebben we ook een mini-enquête gedaan via e-mail. Het onderwerp was de (invulling van de) clubavond. De response daarop was zeer hoog (ruim 62 %), en dat geeft aan dat jullie zeer betrokken zijn bij de vereniging. Ook waren we zeer verheugd met het grote aantal zinnige tips en suggesties voor verbetering. We willen de mini-enquête graag vaker inzetten, maar beloven dat we jullie niet plat gaan spammen.

Meer pasfoto's in het Smoelenboek
Als je op de clubavond gezellig met iemand hebt zitten praten, maar je weet de volgende dag zijn naam niet meer, dan is het bijzonder handig om even in het Smoelenboek te kunnen snuffelen. Ook voor het bestuur is het prettig om zoveel mogelijk namen en gezichten te leren kennen. Maar dan moet er natuurlijk wel van iedereen een pasfoto in staan. Leden en donateurs zonder pasfoto hebben inmiddels een e-mail ontvangen om die alsnog in te sturen. Daardoor is het aantal personen met pasfoto al gestegen van 50 naar 63 %.

 

II. Participatie
‘Voor de leden, door de leden': het blijft een eenvoudige slogan, maar essentieel voor een gezonde vereniging. Gelukkig mogen we ons verheugen op een groot aantal actieve leden, zeker in vergelijking met andere (muziek-, sport-, etc.)verenigingen.

Vers bloed voor commissies
Voor commissies is het wel zaak tijdig vers bloed aan te trekken. Ook bij een gezellige, goed draaiende commissie treedt op een bepaald moment de ‘automatische piloot' in werking, en dat moment moet je vóór zijn. Een mooie doelstelling is om elk jaar tenminste één nieuw lid op te nemen. Een ‘oudgediende' kan dan weer eens zijn tanden in een andere uitdaging zetten.

Begeleiding nieuwe leden
Zoals uit de clubavond-enquête blijkt vinden jullie het erg gezellig op de clubavond. Het maakt wel dat nieuwe leden soms minder makkelijk aansluiting vinden. Het onderwerp ‘begeleiding van nieuwe leden' is al vaker ter sprake geweest, en wordt een speerpunt voor 2008.

In 2007 mochten we maar liefst 27 nieuwe leden verwelkomen; een record. Alleen in het oprichtingsjaar 1994 werden meer mensen lid, namelijk 34. Nieuwe leden kregen al een welkomstbrief met allerlei praktische informatie, zoals bijvoorbeeld hun inloggegevens voor de website. Voortaan willen we nieuwe leden op hun eerste clubavond gastvrij onthalen met een welkomstdrankje, een korte introductie aan de leden, en het koppelen aan een mentor. Deze mentor maakt het nieuwe lid wegwijs binnen de vereniging, kan adviseren bij het samenstellen van een brouwset, laat het nieuwe lid meebrouwen, en verwijst naar commissies en andere leden. We verwachten dit jaar zeker weer zo'n 20 nieuwe leden in te schrijven en zoeken daarom een vergelijkbaar aantal enthousiaste, ervaren leden als mentor. Op de ALV hebben diverse leden zich als mentor gemeld.

Gezamenlijke brouwdagen
De vier gezamenlijke brouwdagen blijven we organiseren. De eerste van het jaar was bij de Jopen-brouwerij (in aanbouw) in Haarlem. Het blijft een geslaagde combinatie van actief bierbrouwen, uitwisseling van kennis en ervaringen, en een gezellig samenzijn. De ‘International Homebrew Day' begin mei zullen we extra promoten, ook buiten de vereniging. Het aantal deelnemers mag wel omhoog van circa 10 naar 15 brouwsets.

Leden betrekken bij ONK
De ultieme vorm van participatie wordt de invulling van het ONK 2008. Onze doelstelling is dat alle leden hierbij betrokken worden, in welke vorm dan ook. Momenteel bestaat de ONK-commissie uit 12 leden, maar de komende periode tot en met 1 juni zullen we op velen van jullie een beroep doen.

Thuistap-commissie
Dit jaar zal ook de Thuistap-commissie van start gaan. Het is de bedoeling om niet alleen de commerciële oplossingen te inventariseren en vergelijken, maar ook enkele (zeer fraaie!) zelfgebouwde oplossingen.

 

III. Kwaliteit
De brouwcursus (voor beginners) en de gistkweekcursus zijn inmiddels vaste onderdelen in het jaarprogramma. De BKG'ers hebben een belangrijker rol gekregen, te weten bij het beoordelen van de maandbieren. In 2007 zijn we gestart om alle inzendingen voor het clubkampioenschap (naast een keuring door de leden) ook officieel te laten keuren door onze BKG'ers, inclusief keuringsrapport. Dat vormt een waardevolle feedback voor jullie ingezonden brouwsels.

Clubavond: Ruilbieren
Vorig jaar is het fenomeen ruilbieren nog niet gelanceerd. Het is een andere vorm van feedback, zoals dat bijvoorbeeld bij onze zustervereniging De Roerstok gedaan wordt. Je brengt één of meer bieren mee naar de clubavond en ruilt die met andere deelnemers. Thuis ga je die rustig beoordelen en krijgt van de anderen terugkoppeling op jouw bieren. Tijdens de ALV hebben Ed de Graaf en Erik de Gelder zich aangemeld om de Ruilbieren-commissie te gaan opzetten, en later op de avond is ook Ben Jacobs toegetreden.

Brouwcursus gevorderden
Voor het onderwerp ‘brouwcursus voor gevorderen' met bijvoorbeeld onderwerpen als ‘recept opstellen' of ‘schoonmaken / steriliseren' krijgen jullie binnenkort een mini-enquête om te bepalen welke onderwerpen er op het programma moeten komen.

Clubavond: Eerder starten en een strakker programma
We hebben daar in januari al een begin mee gemaakt (hoewel het programma die avond wel erg vol was). Het betekent in ieder geval dat we stipt om 20:15 uur starten met het programma, en dat we de presentaties compact moeten houden om te zorgen dat er voldoende tijd overblijft voor andere zaken, die jullie belangrijk vinden.

Clubavond: Eigen bieren proeven
Een variatie op het clubkampioenschap, maar dan worden de bieren met de brouwer aan tafel besproken. De keurmeesters begeleiden het proeven, en de nadruk ligt op het leren kritisch te proeven en onder woorden te brengen wat je ruikt en proeft. Deze activiteit hebben we gelijk ingepland, maar vanwege de volle Clubkalender dat wordt pas januari 2009.

Meer bijzondere bieren aan de bar
We hebben momenteel al een breed aanbod aan speciale bieren, maar het kan leuk zijn om per clubavond nog een bier te selecteren dat bijvoorbeeld alleen die avond te verkijgen is. Een mooi onderwerp voor de Clubhuis-commissie om (samen met John Gouwerok) uit te werken.

Verkoopbeurs voor brouwspullen
Iederen heeft wel brouwspullen die hij niet meer gebruikt, maar die voor een andere brouwer nog zeer bruikbaar kunnen zijn. Diverse leden hebben hun spullen meegenomen naar de clubavond van februari (op vrijdag 7 maart), maar we hebben het idee dat er best nog meer zolders opgeruimd moeten worden. Het staat jullie natuurlijk vrij om op elke willekeurige clubavond overbodige spullen mee te nemen voor andere leden.

Clubavond op een andere dag
Hoewel begrijpelijk voor mensen die op vrijdag al andere activiteiten hebben, is dit één van de suggesties waar we niets mee gaan doen. De ALV heeft zich hierover duidelijk uitgesproken. Sorry...

Brouwer met bijzonder verhaal
Als we iemand uitnodigen van een brouwerij, dan hoeven we geen standaardverhaal. Dan willen we weten waarom die brouwerij zo bijzonder is, waarin die zich onderscheidt van andere brouwerijen. We zullen toekomstige gastsprekers daar over instrueren.

Wat ons betreft een fors pakket aan plannen en maatregelen, dat we alleen samen met jullie allemaal kunnen gaan waarmaken. Laten we er een mooi jaar van maken!

Met vriendelijke groet,

Jan-Willem Fukkink
voorzitter

Terug naar overzicht