Terug naar overzicht

Bestuursbeleid 2006

tww maart 2006
Door: Jan-Willem Fukkink

Het bestuursbeleid voor 2006 (en het begin van 2007) kunnen we samenvatten in drie kernwoorden: communicatie, participatie en kwaliteit. Dat is waarschijnlijk geen verrassing, want deze kernwoorden gebruiken we al langere tijd. Welke invulling gaan we daar aan geven in 2006?

Communicatie

Centraal blijft staan het intensiever gebruik van e-mail en internet. Momenteel is van 94% van de leden en donateurs een werkend e-mailadres bekend. De Nieuwsflitsen en contributiebrieven via e-mail worden positief ontvangen. Het e-mailbestand actueel houden is wel een voortdurend aandachtspunt.


Qua website gaat er in 2006 een heleboel veranderen. Momenteel wordt een beperkt aantal onderdelen (Clubkalender, Commissies, Smoelenboek) regelmatig bijgewerkt. De overige content is inmiddels behoorlijk verouderd, maar het bijhouden ervan is teveel werk voor één persoon. Ook het on-line plaatsen van artikelen uit het clubblad is een flinke kluif en blijft daarom liggen.

Komend voorjaar zullen we een nieuwe website lanceren, gebaseerd op een CMS (content management systeem). Dat betekent dat de gehele inhoud gewoon via een internet-browser bijgewerkt kan worden vanaf een willekeurige plaats. We zullen een redactie formeren van leden die extra gebruikersrechten krijgen om de website bij te werken.

Bovendien zullen we nieuwe artikelen eerst on-line plaatsen, waarna één keer per maand een deel daarvan wordt gebundeld tot het clubblad. Om het clubblad geen concurrentie aan te doen worden de artikelen op de website pas gepubliceerd als ook het clubblad ‘op de deurmat ligt’ (= uiterlijk de zaterdag vóór de clubavond). Tenslotte wordt de verzameling van recepten omgezet naar een database, zodat we ze eenvoudiger kunnen bijhouden en uitbreiden.

Participatie

Als bestuur zijn we er niet om jullie een ‘volledig verzorgde reis’ aan te bieden, maar veel meer om de omstandigheden te scheppen zodat jullie zélf aan de slag kunnen. De slogan ‘voor de leden, door de leden’ blijft dan ook onverkort van toepassing.

Inmiddels zijn zo’n 40 personen actief voor de vereniging in een 16-tal commissies (en het bestuur). Da's helemaal niet gek, maar we zijn toch nog op zoek naar één of meer themacommissies. Denk maar aan een soort projecten waarbij een groepje leden ‘iets’ gaat uitzoeken, tot stand brengen, organiseren etc. De samenstelling van zo’n projectgroep wordt dan bepaald door het onderwerp en de daarvoor benodigde expertise. Het bestuur zorgt voor eventuele financiën en de projectgroep presenteert haar bevindingen en resultaten op de clubavond (en clubblad/website). Door de doorlooptijd kort te houden (bijvoorbeeld iets tussen een maand en een jaar) hopen we de drempel te verlagen voor de leden om actief bij te dragen aan de vereniging. Op korte termijn kunnen we starten met een paar onderwerpen die we als bestuur al in gedachten hebben, maar hier geldt natuurlijk bij uitstek dat we jullie eigen initiatieven op prijs stellen!

Over de opkomst op de clubavonden zijn we behoorlijk tevreden. Gemiddeld zijn rond de 50 leden aanwezig. We merken wel dat de opkomst sterk afhankelijk is van bijvoorbeeld het weer en de vakantieperiodes. Op dat laatste proberen we zo goed mogelijk in het spelen met het inplannen van de clubavonden.

Het programma op de clubavonden wordt nu voornamelijk ingevuld/ voorbereid door het bestuur. Het is geen eenvoudige opgave om elke maand weer een aantrekkelijke invulling te realiseren, en we willen dan ook graag jullie hulp daarbij. Elk idee is in principe goed en kunnen we uitwerken tot een programma. Het belangrijkste is dat jullie zelf aangeven wat je een interessant, leuk, geslaagd onderwerp vindt voor de clubavond.

De vier gezamenlijke brouwdagen blijven we organiseren, hoewel het aantal deelnemers nogal varieert. Het blijft een geslaagde combinatie van actief bier brouwen, uitwisseling van kennis en ervaringen, en een gezellig samenzijn. De ‘National Homebrew Day’ op 6 mei gaan we extra promoten, ook buiten de vereniging (lokale media, etc.).

Kwaliteit

Alweer een tijdje geleden hebben we de vraag gesteld “Hoe gaan wij als vereniging integraal en structureel de kwaliteit van onze brouwsels verbeteren?”. We hebben daarvoor een aantal acties ondernomen. Twee keer per jaar wordt de brouwcursus georganiseerd. Dat loopt inmiddels als een trein en elke keer zijn er weer ruim voldoende aanmeldingen. De gistkweekcursus is op poten gezet en zal ook in 2006 weer plaatsvinden. We hebben nu ook een Gistcommissie die ons –via de Inkoopcommissie– van mooie gisten en giststarters voorziet. Het vragenrondje tijdens de clubavond is in ere hersteld, zodat iedereen gebruik kan maken van de verzamelde kennis en ervaring binnen onze vereniging.

Voor 2006 hebben we een aantal plannen. Allereerst willen we onze BKG-ers een belangrijker rol geven. Het vakkundig beoordelen van onze brouwresultaten is zeer belangrijk om verbeteringen te kunnen realiseren. En ook het zelf beoordelen van je bieren willen we stimuleren, bijvoorbeeld door de clubavond van april die helemaal gewijd zal zijn aan smaken en smaakafwijkingen. De BKG-ers zullen voortaan ook een bespreking verzorgen van het maandbier.

Daarnaast denken we aan een brouwcursus voor gevorderden met bijvoorbeeld onderwerpen als ‘recept opstellen’ of ‘schoonmaken/steriliseren’. Voor het begeleiden van onze beginnende brouwers: brouwmentor/persoonlijke begeleiding, of een open uitnodiging om mee te brouwen met iemand die thuis gaat brouwen. Op technisch gebied: geregeld de gelegenheid om je meetapparatuur te ijken op de clubavond.

Al met al genoeg plannen om er weer een bruisend jaar van te maken. Jullie inbreng blijft daarbij natuurlijk van essentieel belang!

Terug naar overzicht