Terug naar overzicht

Expositie 4 eeuwen Grolsch: Vakmanschap is Meesterschap

tww januari 2006
Door: Nico Mes
Logo Als je denkt aan de Beurs van Berlage en bier denk je in eerste instantie aan het jaarlijks georganiseerde Bockbierfestival en niet aan Grolsch, al heeft Grolsch wel een bockbier. In de Beurs van Berlage in Amsterdam is echter van 26 december 2005 t/m 5 februari 2006 de expositie 4 eeuwen Grolsch, Vakmanschap is Meesterschap te zien en hier staat Grolsch centraal. Omdat ik toch in Amsterdam was heb ik de expositie bezocht. De expositie kan je in een aantal aandachtsgebieden onderverdelen.
De geschiedenis van bier.
Hier wordt de geschiedenis van bier aan de hand van een aantal wandposters weergegeven, beginnend in Mesopotamië. Vervolgens komt Egypte aan de orde. Ook de geschiedenis van het bier in Europa komt aan de orde, zoals bier in de middeleeuwen. Uiteraard wordt hierbij ook aandacht besteed aan gruit en de opkomst van hop. Ook de herkomst van de naam pils komt hierbij aan de orde. Al met al enkele leuke wetenswaardigheden.
De geschiedenis van de Grolsche bierbrouwerij

Vanaf 1615 tot nu wordt de geschiedenis van de het Grolsch bier weergegeven. Uiteraard komt hierbij ook de bekende beugelfles van Grolsch aan de orde. Deze fles werd al in 1897 ingevoerd. Het ontwerp heeft ondertussen wel enkele wijzigingen ondergaan. De groei van de brouwerij wordt weergegeven en natuurlijk ook de vuurwerkramp in 2000 en de opening van de nieuwe brouwerij in 2004. Enkele oude attributen zijn tentoongesteld.
Brouwproces.
Hier komt het bekende onderwerpen als mout, water, hop, gist, wort, klaring en de afvulling van het bier aan de orde. Op enkele dagen wordt ook een brouwdemonstratie gegeven. Frans Schamp van brouwerij Maasland uit Oss, staat er met zijn mobiele Walhalla brouwketel te brouwen, waarbij hij uitstekend het brouwproces uitlegt aan de belangstellende bezoekers. Ook staan twee koperen kuipen uit de oude, niet meer in gebruik zijnde brouwerij.
Bier en kunst.
Flessen versierd voor de wedstrijdEen aantal reproducties van schilderijen waarin de bier wordt getoond zijn opgehangen, zoals van Pieter Breughel, Jan Steen en Rembrand van Rijn.
Ook worden een aantal door BN’ers beschilderde beugelflessen getoond. Deze flessen worden geveild via e-bay. De opbrengst gaat naar door de BN’ers aangegeven goede doelen. Tot 20 januari kan een bod worden uitgebracht.
De reclamecampagnes van Grolsch.
Grolsch heeft een aantal reclamecampagnes gehad. De bekendste hiervan is “Grolsch, vakmanschap is meesterschap”. Met behulp van prachtige foto’s van Paul Huf werd de link gelegd tussen oude ambachten en het Grolsch bier. Jammer dat in de expositie niet meer aandacht werd besteed aan deze prachtige foto’s. Gezien ook de titel van de expositie had ik hiervan meer verwacht. Natuurlijk komen ook de nieuwere reclamecampagnes aan de orde.Naast de aangegeven onderwerpen is er nog aandacht voor verzameling van Grolsch attributen en is er een Grolsch shop. In de shop is een boekje verkrijgbaar “4 eeuwen Grolsch Vakmanschap is Meesterschap” (€ 11,95). Dit boek volgt de posters van de expositie in ruim zestig bladzijden. Ik vind het boek “Vakmanschap is Meesterschap” gepubliceerd in 1992 veel mooier.In de hal van de expositie staat ook een Grolsch bar. Hier kan je, tegen betaling, vier bieren van Grolsch proeven, het Pils, het Blond, de Herfstbok en het nieuwe bier Weizen. Ik heb de laatste geproefd omdat ik deze nog niet kende. Het lijkt sterk op een Duits weizenbier, het is misschien iets frisser en heeft een aparte tinteling op de tong. Het wordt in beugelflessen op de markt gebracht. Ik ben benieuwd of dit bier een grote omzet zal halen. De expositie bevat enkele leuke elementen, maar ik vind het toch wat mager. Natuurlijk ben ik geen doorsnee bezoeker omdat ik veel meer tentoonstellingen over bier ken en ook meer van bier weet dan de gemiddelde bezoeker. Ik vraag me af op welke bezoeker de expositie zich richt. Het zal niet de depresieve patiënt zijn zoals weergegeven in het gedicht van Vincent Bijlo, Bier, dat ik gisteren in het Straatnieuws las:Maar dan ren ik heel snel naar dokter GrolschDokter Grolsch, met je beugels, je blikkies en je flessies,Jij bent het medicijn tegen mijn depressies. Ook de thuisloze zal niet tot de primaire doelgroep behoren, al bleek uit dezelfde krant dat één van de drie thuisloze proevers in een biertest een grote kenner en liefhebber van Grolsch was. Een dergelijke expositie zou het prima doen als onderdeel bij een rondleiding bij de nieuwe brouwerij. Mogelijk hebben ze daar ook wel zoiets. De expositie is mogelijk een onderdeel van de marketing van Grolsch. De expositie kost veel geld, de inkomsten uit toegangskaarten zal slechts een klein deel hiervan dekken, gezien ook het kleien aantal bezoekers (tenminste op de dag dat ik aanwezig was, maar ik begreep aan de bar dat het de dag ervoor nog rustiger was). Waarschijnlijk is de extra aandacht in de pers door de expositie al voldoende.
Terug naar overzicht